Quan la comissió territorial d'Urbanisme de Girona doni el vistiplau al nou pla general de Blanes que es va aprovar ahir amb els vots a favor de CiU, PDB, PP i PSC i els vots en contra d'EUiA, la vila disposarà d'un nou text normatiu per regular el seu creixement. El pla no s'havia refet des de l'any 1982 i servirà perquè el municipi passi dels 40.000 als 60.000 habitants al llarg de les properes tres dècades, com va assegurar el regidor d'Urbanisme, Carles Gibert (CiU). EUiA eleva la xifra a 92.000 habitants, i aquest és un dels motius pels quals va votar-hi en contra.

Amb el nou pla general Blanes podrà crear 1.507 nous habitatges, aspecte que Gibert (CiU) interpreta com un "creixement moderat". Per justificar les seves paraules Gibert va comparar el nou model i l'usat fins a l'actualitat. Així, on el pla d'ordenació urbanística municipal de l'any 1982 permetia la construcció de 75 vivendes per hectàrea, l'actual permetrà edificar-ne 38. A més, s'han desqualificat 118 vivendes al pla parcial de la Vall de Burg. A la zona de Serrallarga no es podrà edificar cap vivenda, com estava previst, perquè queda afectada pel Pla d'Espais d'Interès Natural (PEIN) de Pinya de Rosa.

A partir d'ara el creixement urbanístic de Blanes s'haurà de projectar en direcció al santuari del Vilar perquè la façana marítima queda limitada pel riu Tordera, el PEIN de Pinya de Rosa i, òbviament, el mar.

En el marc de redacció del nou pla general s'han firmat dos convenis entre Ajuntament i particulars amb la intenció de crear dues zones verdes de grans dimensions a la població. Una serà a la zona del Racó Blau fins al càmping la Sardana, on es projecta la creació d'un parc de 10 hectàrees. L'altra serà el parc Perpinyà, on hi haurà la finca que duu el mateix nom i que el consistori espera aconseguir-ne la titularitat. El parc de Perpinyà tindrà 17.000 metres quadrats, dels quals 3.000 metres seran edificables i la resta passarà a ser zona verda pública.

Aquest POUM ha rebut més de 800 al·legacions, però la meitat se circumscrivien a la zona del nucli antic, on inicialment s'havia d'eliminar la possibilitat de construir àtics. Finalment aquests es podran fer però hauran de formar part de la vivenda immediatament inferior, com si es tractés d'un dúplex. En paraules del regidor d'Urbanisme, aquesta mesura rebaixarà el pes demogràfic en permetre la creació d'un pis nou ,però que no tindrà catalogació de vivenda.

Aprofitar el futur carril bus

Dins aquest mateix text normatiu s'ha aprofitat per incorporar la creació del futur carril bus entre Blanes i Lloret, que contribuirà a convertir l'actual carretera d'accés a la Costa Brava (GI-682) en un carrer. Aquesta reconversió facilitarà la unió de les vivendes que es desenvoluparan al pla parcial Costa Brava i les que es construiran entre la nau de Peixos Ros i el barri de Ca la Guidó per tal que la zona esdevingui un eixample de la vila i no quedi dividida per la carretera com passa en l'actualitat.

El govern va manifestar el seu malestar per no haver aconseguit aprovar el nou POUM per unanimitat. "Creiem que el vot en contra obeeix a qüestions polítiques i no urbanístiques", va sentenciar Gibert. Cal recordar que aquest pla General es va iniciar durant el mandat passat però va quedar interromput quan es va expulsar ERC del govern.