SALT | R.R.B.
L'Institut d'Assistència Sanitària (IAS), l'empresa que gestiona tota la xarxa de salut mental pública de les comarques gironines, disposa al parc hospitalari Martí i Julià de Salt d'un hospital de dia d'adolescents, que en els últims temps ha detectat un augment dels usuaris més joves, és a dir, dels que tenen entre 12 i 15 anys. Així ho han explicat els seus professionals amb motiu de la celebració, avui, del desè aniversari de l'obertura d'aquest equipament, que es commemorarà amb una jornada de caràcter intern per als professionals i amb la publicació d'un llibre sobre les experiències d'alguns dels joves que s'hi han atès. Una altra tendència a l'alça, més enllà de l'edat, són els trastorns de la conducta alimentària i, en menor mesura, les malalties neuròtiques greus.
Així, si el 2008 aquest hospital de dia va atendre 27 joves d'entre 12 i 15 anys, el 2007 n'havia atès deu menys, és a dir, 17. En canvi, la quantitat de persones ateses dins del grup de 16 a 18 anys s'ha mantingut estable en els últims temps.
Pel que fa al diagnòstic sense valorar l'edat, els trastorns de conducta alimentària tractats a l'hospital de dia han passat de ser 11 el 2005 a 21 tres anys després. I, mentre que els trastorns de l'espectre psicòtic (com l'esquizofrènia) s'han reduït notablement en els últims anys, han augmentat lleugerament les malalties neuròtiques greus, com ara els trastorns mixtos de les emocions i de la conducta.
La majoria, noies
La gran majoria d'usuaris atesos a l'hospital de dia d'adolescents de l'IAS són dones (un 73%), encara que els professionals que en tenen cura apunten que això té a veure amb el fet que al centre saltenc hi hagi un programa específic adreçat a les patologies alimentàries, que de moment tenen més incidència en el sexe femení.
Tinguin, però, el sexe que tinguin, sigui quina sigui l'edat d'aquests joves, i pateixin el trastorn que pateixin, els professionals del centre recalquen que "és imprescindible" que en la seva millora hi participi la família, tenint en compte que són adolescents.