ROSES | E.PADILLA
Cadascú escombra cap a casa. L'estadística d'inseguretat ciutadana efectuada pel Govern xifra l'augment dels petits delictes a Catalunya en tan sols un 2%, mentre que les dades de la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya situen l'augment dels furts en un 22% i dels robatoris amb força a comerços en un 142%. El ball de dades contrasta amb la constatació empírica dels comerciants sobre l'augment de la petita delinqüència. I porta a contradiccions a l'hora de presentar dispositius policials especials. Els Mossos d'Esquadra i les policies locals ultimen el tradicional operatiu Grèvol, que es posa en marxa cada Nadal per lluitar contra la delinqüència relacionada amb la campanya comercial. Una mesura per a la qual "no hi ha motius estadístics", segons van explicar en la presentació de l'operatiu a Roses.
Consisteix a incrementar el patrullatge policial amb patrulles mixtes, sumant esforços amb agents locals. Una de les mesures a prendre consistiria a posar més policia durant l'estona en què tanquen les boti?gues. No pas perquè hi hagi una necessitat real de fer-ho sinó per contrarestar la sensació d'inseguretat, segons va dir l'inspector Alfons Sánchez. "Sense tenir motius reals per tenir percepció d'inseguretat, el fet de sortir de la botiga de nit en carrers poc il·luminats dóna una sensació subjectiva d'inseguretat". Per aquest motiu "s'incrementarà el patrullatge, tot i que no hi ha motius estadístics per fer-ho", va considerar l'inspector. S'instarà els botiguers a informar ràpidament de qualsevol situació sospitosa. El bon resultat també depèn d'ells i així es considera, per exemple, a Sant Feliu de Guíxols. A Platja d'Aro se suggerirà als comerciants que canviïn els detectors d'alarmes per uns de nous que no es deixen burlar per bosses folrades de paper d'alumini, i que es valori seriosament la idea de contractar personal de seguretat i generalitzar l'ús de les càmeres de seguretat. A Roses no es considera que hi hagi bandes organitzades, però sí s'ha detectat, aquest darrer estiu, un increment de robatoris de moneders als mercats.
Preguntat per si la incertesa econòmica han fet augmentar els furts, el president de l'Associació de Comerciants de Roses Miquel Ponsí contesta un rotund "sí". Les dades judicials ho confirmen, mentre que la policia tendeix a minimitzar-ho i argumentar que, en tot cas, si creixen les denúncies és que també hi ha més llocs on denunciar.