GIRONA | MARC ROVIRA
Ara sí, ha arribat la fred. I amb ella els refredats, les grips i els mals d'ossos. Però no només els ambulatoris i les sales d'urgències veuen incrementada la seva feina durant els mesos d'hivern sinó que la mala salut també afecta el parc automobilístic. Almenys això és el que es desprèn d'un estudi encarregat pel Reial Automòbil Club de Catalunya i que va ser presentat ahir a Girona. Segons les dades recollides pel RACC, més de 38.000 vehicles s'avariaran a les comarques gironines al llarg del període hivernal, cosa que suposa una mitjana de més de 300 cotxes cada dia entre els mesos de desembre i març. La climatologia adversa (baixes temperatures, pluja, humitat i glaçades) té una incidència directa en el comportament de la mecànica i en el funcionament dels vehicles que roden per les carreteres. La bateria és la principal font de problemes ja que està present en el 42% del total de les avaries. Tot darrere vénen els problemes amb els neumàtics, rodes, direcció, amortidors i frens.
Amb un parc automobilístic de 445.310 vehicles, les comarques gironines registren més de 122.800 assistències al llarg de l'any, cosa que suposa un 10% de les assistències en carretera que se sol·liciten a tot Catalunya. Els números del RACC mostren que moltes de les incidències, més d'un 40%, es resolen en el mateix lloc i el conductor pot continuar el viatge sense més contratemps. La resta necessiten remolcament per arribar fins al taller.
Pel que fa a tipologia de vehicles afectats, les quatre rodes lideren el rànquing amb diferència. El ?paquet que conformen turismes, tot terrenys, monovolums, camionetes i vehicles comercials suposa el 90% de les avaries que hi ha a les carreteres, mentre que les motocicletes i els ciclomotors sumen tan sols el 5% del global de les incidències. Es dóna el cas que les assistències a tot terrenys són més freqüents a Girona (11,6%) que a la resta de Catalunya (7,7%).
Repartiment de funcions
El RACC també ha parat atenció en el sexe d'aquells qui reclamen auxili a la carretera. De totes les trucades rebudes el 70% van ser fetes per homes i el 30% per dones però segons Daniel Cornudella, director d'assistències de la companyia, no és que els homes siguins més maldestres al volant sinó que "el que passa és que sovint van la dona i l'home al cotxe i, encara que condueixi ella, qui truca demanant assistència és ell".
El detallisme de l'estudi encarregat pel RACC posa al descobert un fenomen similar al que passa amb les baixes laborals: el dilluns és el dia de la setmana amb més serveis d'assistència. És llavors quan s'acumulen el 20,3% d'assistències. L'explicació està, apuntava Cornudella, en el fet que moltes avaries succeeixen el cap de setmana però el conductor espera fins dilluns al matí per donar avís. Prenent dades d'altres anys, per al 9 de desembre proper es preveu el major nombre d'avaries d'aquest hivern.