Andalus, la companyia aèria andalusa que va començar a operar fa menys d'un any i que l'estiu passat va iniciar les seves operacions a Girona amb un vol a Nador, volarà també des de l'aeroport gironí a dues destinacions més, Maó i molt probablement -aquest s'ha d'acabar de concretar- Santiago de Compostel·la. Ho farà a partir de Setmana Santa, i com a contrapartida rebrà 150.000 euros anuals per realitzar "promoció de les comarques gironines" (la UE prohibeix pagar a companyies perquè s'instal·lin en un aeroport).

Aquest és bàsicament el contingut de l'acord que l'aerolínia va signar ahir amb AGI, l'entitat que promociona l'aeroport de Girona formada per formada per Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç. Segons el representant de la Diputació, Joan Pluma, i el secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, la intenció és diversificar al màxim l'oferta de vols de l'aeroport de Girona per no dependre exclusivament d'una companyia (Ryanair). Per això s'ha aconseguit també que Transavia voli properament entre Girona i Amsterdam, i s'està en converses amb altres companyies (com Wizz Air, que ja havia estat a Girona) així com amb importants "touroperadors", entre els quals hi ha Thomson i Thui.

Els vols d'Andalus entre Girona i Nador, que van començar al juny, tenen una freqüència de tres vols setmanals i han registrat des de llavors una ocupació mitjana del 82%. El vol a la capital de Menorca començarà per Setmana Santa i serà de tres freqüències setmanals (dilluns, dimecres i dissabte, com els de Nador), sortint de Girona a les 9:25 hores i de Maó a les 10:50 hores. Els tres vols setmanals a Maó i Nador suposen 1.176 seients mensuals a cadascuna de les dues destinacions.

La companyia encara no ha tancat completament la tercera ruta, però els seus representants van donar ahir pràcticament per segur que serà a Santiago de Compostel·la (l'any que ve és Xacobeo), si bé volen abans signar un acord amb un "touroperador" per minimitzar els riscos. Ryanair no vola des de Girona a cap d'aquestes tres destinacions i, per tant, s'obren tres noves opcions de viatge per als passatgers de l'aeroport. De fet, el mateix Manel Nadal va reconèixer que intenten que les companyies no es facin la competència des del mateix aeroport.

Menys d'un any volant

Andalus Líneas Aéreas és una companyia jove que només opera des del gener d'aquest any (va fer el primer vol el 23 d'aquest mes) i especialment uneix Andalusia amb el Marroc, amb rutes també a Palma de Mallorca, Madrid i Barcelona. En aquest temps ha impulsat deu rutes, que són les que té actualment en funcionament, per les quals han passat 90.000 passatgers. Els avions que usa la companyia són reactors de 50 places de capacitat màxima.

Fernano Guerrrero, director general de la companyia i representant seu en la presentació d'ahir, va remarcar que volen que 2010 sigui "l'any de consolidació" de l'aerolínia, i que "per suposat Girona continuarà estan al nostre principal calendari". Les previsions, segons va explicar ahir, són de duplicar aquest 2010 les seves rutes, ja que en tenen deu de noves de previstes, entre les quals hi figuren les dues de Girona i una entre Barcelona i Gibraltar. Actualment, Andalus vola entre Barcelona i Nador.

Respecte al vol a Maó, es va mostrar "absolutament convençut" que serà un èxit, i no descarta que acabi essent de frequència diària.

Guerrero va destacar així mateix l'alt grau de seguretat i regularitat de la companyies i de les seves aeronaus destacant, això sí, que "no som una companyia barata". Un cop passat l'ensurt provocat per les seves paraules, algú va preguntar els preus i per alleugiment de la majoria va explicar que en els vols inferiors a una hora, com és el cas dels presentats ahir, el preu mig està entre 70 i 90 euros, entre d'altres motius, perquè els avions són de poca capacitat. A canvi, assegura que "el client se sent molt ben tractat, som una companyia que tractem els viatgers com es feia abans en el sector aeronàutic".

Girona, amb foto de Lleida

El primer exemple de promoció que Andalus farà de les comarques dem Girona no va ser especialment reeixit, doncs la revista de la companyia titula en portada "Girona, un paraíso todo el año", adornat amb una foto a tota plana del Pirineu de Lleida. Guerrero es va disculpar per l'errada i diplomàticament va evitar fer cap referència a promocions passades del Patronat de Turisme de Girona.