Aena, empresa pública propietària de la gestió dels aeroports, vol reduir despeses entre el col·lectiu de controladors aeris, per la qual cosa ha posat sobre la taula una proposta que diferenciaria entre aquests professionals que operen en aeroports de més de 50.000 operacions anuals, i la resta. Així ho publicava dijous el diari Cinco días, i així ho van admetre ahir a aquest diari els representants d'Aena, si bé recalcant que es tracta "només d'una proposta" i que el cap cas significarà que els aeroports amb menys de 50.000 operacions passin a regular-se amb el sistema AFIS, que exclou la participació de controladors en les operacions d'enlairatge i aterratge. L'aeroport de Girona es troba entre els que no arriben a les 50.000 operacions anuals, encara que per molt poc: a falta de les dades definitives de 2009, l'any 2008 van tenir lloc en les seves instal·lacions 49.927 operacions.

La xarxa nacional d'aeroports que gestiona Aena compta amb un total de 48 aeròdroms dels quals únicament 15 van superar el 2008 les 50.000 operacions anuals. Es tracta de Madrid-Barajas, Barcelona, Palma de Mallorca, Màlaga, Gran Canària, València, Alacant, Tenerife Nord, Sevilla, Bilbao, Tenerife Sud, Eivissa, Lanzarote, Madrid- Cuatro Vientos i Jerez. Si la proposta d'Aena prosperés, només aquests aeròdroms mantindran el sistema de control tal com s'ha regulat fins avui. Aena considera que la formació i remuneració dels controladors d'aquests aeròdroms no pot ser igual que la dels treballadors d'aeroports més petits.

"Només" una proposta

Segons Aena, es tracta només d'una proposta, que ja es veurà si tira endavant, posada a sobre de la mesa de negociació del nou conveni amb el col·lectiu de controladors. Les dues parts implicades en el contenciós per a la renovació del conveni col·lectiu dels 2.400 controladors civils, que ha provocat serioses alteracions en el trànsit aeri nacional durant l'últim mes i, en especial durant les vacances de Nadal, han confirmat la formalització d'una proposta d'aquestes característiques.

Aena va recalcar ahir a aquest diari que la creació d'aquest nou model de control aeri per a aeroports petits exclou l'aplicació en la seva xarxa de la fórmula de regulació del trànsit aeri coneguda com a AFIS (Servei d'Informació de Vol d'Aeròdrom). Tal modalitat, que s'aplica en les instal·lacions aèries amb poc trànsit en països com Estats Units, permet que els avions s'enlairin o aterrin sense ajuda directa d'un controlador. Això sí, l'aeronau ha hagit de rebre prèviament les informacions bàsiques sobre l'estat de la pista.

De tota manera, Cinco días, no té tan clar que aquesta possibilitat no existeixi, i assegurava que un portaveu del sindicat de controladors els havia confirmat que Aena ha posat aquesta oferta a sobre de la taula de negociació. A més, ressaltava que el sindicat de controladors Usca "desconfia dels plans d'AENA sobre la implantació en els aeròdroms del model de navegació basada en el sistema Afis".

Cursos

La formació de controladors aeris en el sistema AFIS (al marge del col·lectiu que integren els professionals del control d'Aena), en els cursos que imparteix l'European College of Aeronautics (Adventia), s'ha convertit en un dels components més calents del conflicte. Des del passat 7 de desembre Adventia imparteix cursos l'objectiu dels quals és l'habilitació dels seus alumnes en aquest tipus de control de navegació aèria. Segons Cinco días Aena manté que els nous professionals formats per Adventia poden estar destinats als aeròdroms privats que han començat o començaran a operar a Espanya, com ara els de Ciudad Real o Castelló.