El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) ha aprovat provisionalment l'estudi informatiu i d'impacte ambiental de la variant de les Preses. El document planteja com a millor opció l'alternativa oest que discorre entre l'actual carretera C-152 i el riu Fluvià. El traçat sortirà de la rotonda de la C-37 farà una petita desviació curvilínia per evitar el nucli urbà de les Preses i a Codella s'ajuntarà amb la variant d'Olot. La variant plantejada incorpora un túnel de 1.700 metres, té una longitud de 5,3 quilòmetres i 4 carrils de circulació. La variant proposada és una millora de l'opció que al desembre del 2008 determinava el pas per la plana agrícola de la Vall d'en Bas sense afectar els aqüífers.

L'estudi informatiu i d'impacte ambiental recomanat, juntament, amb els de les dues altres opcions per la part est van ser aprovats tècnicament el passat 23 de desembre del 2009. Ara, els projectes estan en període d'informació pública de 30 dies hàbils pels particulars i de 30 dies més pels ajuntaments. Després s'obrirà el procés de temps indeterminat de l'estudi de les al·legacions. A partir d'aquí, entren l'elaboració del projecte constructiu i la licitació. La previsió d'inici de l'obra seria al voltants del 2012.

El PTOP argumenta l'opció oest com la millor perquè les alternatives de l'est afecten la reserva natural del Volcà de Racó i la Xarxa Natura 2000. En concret els trajectes desaconsellats, però no descartats, són el que s'estén pel polígon industrial de les Preses i la serra de Marboleny a través d'un túnel i el que acosta el traçat fins als límits del Parc Natural.

El tram inicial de la variant de les Preses se superposa amb el final de la C-37 (eix Olot-Vic) i comporta la modificació de la connexió amb la variant de Sant Esteve d'en Bas (la Vall d'en Bas). A uns 1,2 quilòmetres de l'inici comença el tram soterrat. Finalment, el trajecte enllaca amb la futura variant d'Olot.

Per tal de minimitzar les afectacions en el territori i l'impacte visual i sonor en els edificis, el traçat recomanat preveu un túnel artificial d'1,7 quilòmetres. El túnel discorrerà paral·lel al nucli urbà de les Preses. A més en els trams anterior i posterior al túnel la variant passarà deprimida respecte al nivell de terreny.

El traçat de la nova carretera limitarà amb dos enllaços: el de la Vall d'en Bas, a l'inici de la variant i el de les Preses prop del final del traçat. El de la Vall d'en Bas estarà format per una gran rotonda a nivell de terreny, de prop de 100 metres de diàmetre exterior, mentre que el tronc de la carretera discorrerà aixecat. Aquest fet comporta la construcció d'un pont de 126 metres de longitud. L'enllaç de les Preses estarà situat prop del final de l'inici de la variant d'Olot. Inclou una rotonda aixecada sobre el tronc de la carretera d'uns 70 metres de diàmetre exterior. A partir de la rotonda, un vial, d'uns 300 metres de longitud connectarà la variant amb l'actual carretera C-152 . La previsió contempla construir una rotonda en superfície sobre la C-152.

L'alcalde d'Olot, Lluís Sacrest (PSC), va explicar, ahir, que la proposta de variant consensuada entre el PTOP i els ajuntaments suposa una solució per l'enllaç de les variants d'Olot i les Preses a Codella. Sacrest va avançar que l'estudi informatiu i d'impacte ambiental de la variant d'Olot està en el període de valoració de les 42 al.legacions presentades. Sacrest va expressar la confiança en què a finals d'estiu estigui resolt l'estudi d'impacte ambiental. Segons ell, el projecte constructiu pot estar acabat a principis del 2011. Així, la previsió és que la licitació de les obres de la variant d'Olot sigui per a finals de l'any vinent.