L'aerolínia irlandesa Ryanair valora com una possibilitat que l'accident que dos dels seus avions dijous a l'aeroport de Girona fos provocat per una errada en les ordres de control de l'aeroport. Ho van afirmar ahir representants de la companyia, que tot i afegir que també es tenen en compte altres opcions, de manera simptomàtica l'única que van precisar va ser la d'error del personal de l'aeroport. Aena no va respondre ahir a aquestes manifestacions, limitant-se a recordar que els fets han passat a mans d'Aviació Civil, que és qui està investigant les causes, i de moment encara no ha arribat a cap resolució.

El Col·legi oficial de Pilots, en canvi, a qui asenyala com a possible responsable és a la pròpia companyia, recordant que els seus avions han tingut accidents semblants en altres aeroports europeus i posant en dubte els seus procediments operacionals. Per si no fos suficient, UGT assegura que hi ha poca seguretat a l'aeroport de Girona.

"Cap incident"

Ryanair va restar ahir importància a la topada ocorreguda dijous entre dos avions de l'aerolínia a l'aeroport de Girona quan tots dos es desplaçaven a la capçalera de la pista per iniciar la maniobra d'enlairament. Fonts de l'aerolínia van assenyalar ahir que l'incident va consistir únicament en "una petita rascada que no va tenir cap més problema". "No va haver-hi cap incident", van assegurar.

Així mateix, van indicar que encara desconeixen quin va poder ser la causa del succés, encara que ho estan investigant. Entre les possibilitats que estudia l'aerolínia es troben "una ordre errònia del control de l'aeroport" o "una petita errada".

Després del xoc, tècnics de la companyia van revisar els avions i van comprovar que aquest fet "no va afectar en cap moment a la seguretat", tot i això els passatgers van ser reubicats en dos nous avions, arribant al seu destí amb "un petit retard" -el petit retard a què es refereix la companyia de baix cost va ser en realitat de més de 7 hores-.

El Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial (Copac) -sindicat de pilots d'Iberia- va demanar ahir que s'investiguin "a fons" els procediments operacionals de Ryanair, després de l'incident ocorregut ahir i en què dues aeronaus de l'aerolínia irlandesa de baix cost van tenir una petita topada a la pista de l'Aeroport de Girona.

En un comunicat, l'òrgan col·legial dels pilots considera que l'esmentat contratemps, que se suma a altres successos operacionals anteriors, posa de manifest "la necessitat d'inspeccionar a fons" els procediments de l'esmentada companyia.

Per aquesta raó, es confia que l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) faci un control sistemàtic d'inspeccions dels vols de Ryanair per comprovar el seu nivell de compliment de les normes bàsiques de seguretat aèria.

El Copac recordava que Ryanair ha tingut incidents també en altres països europeus en què opera, cosa que des del punt de la seguretat aèria indica que "poden existir procediments operacionals que han de ser revisats per detectar possibles amenaces".

Finalment, el Col·legi Oficial considera necessari analitzar "a fons" la repercussió el model de negoci de companyies com Ryanair i la seva incidència sobre la seguretat aèria i la qualitat del servei als usuaris.

La resposta de la companyia

No va trigar gaire Ryanair a respondre el col·lectiu de pilots amb la vehemència acostumada. Poques hores després que es coneixessin aquelles manifestacions, el responsable de la companyia, Stephen McNamara, va qualificar-les de "falses" declaracions del Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial.

Ryanair va sortir al pas d'aquestes acusacions, dient que està subjecta "a normes de seguretat, supervisió i investigació d'incidents exactament iguals a les d'Iberia i totes les altres aerolínies de la Unió Europea que estan registrades". Afegia també que l'incident "està sent investigat per Ryanair i les autoritats de seguretat d'Irlanda i Espanya, com és normal en aquests casos". Segons l'aerolínia, el Col·legi també sap que Ryanair opera "amb les mateixes normes europees de seguretat que Iberia i totes les altres aerolínies de la UE".

En aquest sentit, la companyia assegura que quan es tracti de seguretat i qualitat de servei als consumidors, "seguirà batent a Iberia i a totes les altres aerolínies espanyoles, i és per això que el COPAC du a terme aquestes falses reclamacions".