Joan Herrera és la nova aposta d'ICV. En què es traduirà aquest canvi de lideratge?

No es notarà des d'un punt de vista programàtic o ideològic, perquè Herrera i Saura tenen les mateixes bases ideològiques. El que sí significa és una renovació d'edat, de projecte. Vol dir que hi ha persones a ICV que poden encapçalar la candidatura, i que el relleu es pot fer amb tranquil·litat.

Un dels handicaps és que és poc conegut entre la ciutadania.

No crec que sigui poc conegut. La feina que està fent al Congrés és molt important, i moltes de les qüestions que planteja han tingut un ressò importantíssim, des de les nuclears fins a la xarxa ferroviària.

Poden entrar en escena nous líders "mediàtics" com Carretero, Laporta, Nebrera, el partit de Rosa Díez... Com afectarà ICV?

No ens afectarà gens. Els podem dir a aquesta gent que benvinguts al club. Hauran de demostrar quin és el seu projecte i les seves capacitats i, com sempre, els ciutadans decidiran.

Els passarà factura electoral la conselleria d'Interior?

No, al contrari. Hem demostrat que som capaços de fer polítiques d'esquerra i deixar unes petjades que són nostres. Tot el que fa referència a l'aigua i l'estalvi és una qüestió que hem plantejat des de les nostres conselleries, i ara és una realitat de la ciutadania. Hem plantejat la necessitat de reduir els accidents i tenir una velocitat adequada, i ho hem aconseguit. Catalunya està al capdavant d'Espanya en recollida selectiva. Són elements que hem posat sobre la taula, i estem especialment orgullosos de tot el que fa ?referència a la memòria ?democràtica, després de tants anys sense que es fessin polítiques en aquest sentit.

Herrera ha exigit a ERC i PSC que no es facin pactes bilaterals. Se senten deixats de banda?

Són ells els que s'han apartat de les normes que hi ha d'haver en tot govern tripartit, on totes les decisions s'han de prendre conjuntament. La llei d'Educació és la gran acció negativa que fan aquests dos partits, de clara deslleialtat cap a ICV, i a més deslleialtat cap a les idees i postulats d'esquerres.

ICV es veu governant només amb ERC i/o PSC?

Sempre hem dit que només governaríem amb les forces polítiques d'esquerres, i si en surten més estem disposats a fer-ho.

Quin és l'objectiu a Girona?

Seguir creixent, com estem fent des de fa dues eleccions. Des d'ICV-EUiA fem polítiques que milloren la qualitat de vida dels gironins. Per exemple, en habitatge: habitatge social, lloguer per a joves, rehabilitacions, etc. Per primer cop hi haurà el cabal del riu Ter de 3 metres cúbics per segon, i tindrem tots els parcs naturals i PEIN, inclòs el del Montgrí-Baix Ter. Però l'element clau és la lluita contra la crisi. És al que dediquem més esforços, tant en l'àmbit econòmic com social. Treballem perquè totes les persones que estan a l'atur puguin tenir una mínima prestació, i que si aquesta s'acaba tinguin la ?renda mínima. També impulsem polítiques per augmentar el consum i millorar la situació de les empreses. Però s'haurien de fer més coses, sobretot a les institucions financeres, que són les responsables de la crisi. El govern central no ha fet res per exigir responsabilitats a algunes d'aquestes empreses que van ?apostar pel totxo i l'especulació, i que han provocat una crisi que paguen els treballadors.

Les previsions diuen que Catalunya no es recuperarà el 2010.

Jo crec que no. És possible que en el segon semestre pugui haver-hi indicis de recuperació de la producció, del crèdit i una mica del consum, però el més important, que és baixar l'atur, no succeirà. Temo que el 2010 tornarà a ser un període de destrucció de llocs de treball, i per això hem de fer polítiques socials perquè tota aquesta gent pugui tenir un nivell de supervivència important. I, quan al 2011 es creïn nous llocs de treball, puguin incorporar-se de nou al món laboral.

Medi Ambient ha tingut feina a Girona. El Parc del Montgrí, per exemple, ha aixecat fortes crítiques. Pot patir alguna modificació substancial al Parlament?

Importants, no. Modificacions, sempre n'hi pot haver. El parc està pactat amb la majoria del territori. A vegades dóna la sensació que els que protesten són la majoria. Però no, els que protesten són els que protesten. La majoria del territori vol laprotecció del Baix Ter, i això no significa que hi hagi una reducció de l'activitat agrícola. El que impossibilitarà serà que si algú volia especular i obtenir terreny per construir, no el tindrà. Però el que sí fomentarem serà l'activitat humana, que ha d'existir en tot territori, i la preservació de l'entorn, que també és important. I això està assegurat amb la representació, en els òrgans de gestió, de tots els sectors del territori.

A finals de l'any passat, l'Observatori del Ter va denunciar que el Ter havia anat, la majoria de dies, per sota el cabal ecològic. Quan s'aconseguirà que es recuperi?

El 2010. Al llarg d'aquest any hem d'aconseguir que passin els 3 metres cúbics per segon a Girona. Aquest va ser el compromís del conseller i des d'ICV continuarem pressionant perquè sigui així, i estem segurs que passarà.

Pel que fa a la MAT, Energia ha proposat un nou traçat i els alcaldes es van queixar perquè es deixava de banda el soterrament. Com ho veu ICV?

Per a nosaltres no era necessària aquesta línia, l'important era fer l'energia que es necessitava amb polítiques d'estalvi produïdes a la pròpia zona. I si calia, fer algun tipus de cicle combinat. També defensàvem que totes les línies que es fessin es compactessin. Si es pot soterrar al Pirineu, també es pot fer des de Santa Llogaia a Bescanó i altres llocs. Com a mínim ens han fet cas en al compactació. Ara, continuarem fent pressió perquè sigui el menys impactant possible.

Medi Ambient ha xocat diversos cops amb altres departaments dirigits per altres partits, com en el cas del PTOP i la variant de la Bisbal.

És que hi ha de xocar contínuament.

I aquestes diferències no es poden dirimir dins del govern?

Sí, però hi ha d'haver una suficient sensibilitat pel territori que a vegades alguns membres del govern no tenen. I llavors ens hem d'expressar a tots nivells. ICV sempre diu què pensa. Creiem que la variant de la Bisbal està mal proposada i mal dimensionada, igual que la variant de les Preses, i que a les comarques gironines hi ha una gran quantiat d'infraestructures viàries, ja construïdes o en construcció, que l'únic que fan és destruir el territori i no estan al servei dels ciutadans. No callarem perquè ens sembla que és una destrucció innecessària. I apostem clarament pel transport públic. Mentre parlem de l'ampliació de la C-31 per l'Empordà, que està fent una destrossa grandíssima, la nostra alternativa és el transport ferroviari. Però no he sentit res sobre fer línia ferroviària nova. Excepte el TAV, però aquest no està al servei del territori, sinó que és una activitat molt més àmplia. En canvi, nosaltres proposem des de fa anys l'anella ferroviària de les Gavarres. Si tot el que hem gastat en carreteres ho haguéssim gastat en transport públic, el progrés seria el mateix però el nivell de preservació del territori i la qualitat de vida seria molt més elevat.

En el cas de la C-31 entre la Tallada d'Empordà i Torroella, s'està fent sense avaluació d'impacte ambiental. El PTOP se'ls vol "saltar"?

Sí, això és el que hem denunciat. Així no és com s'han de fer les coses. Tenen tot el meu suport les persones que s'han queixat en veure com l'Empordà es destrueix de manera inútil. Perquè, insisteixo, no té res a veure amb el progrés ni significarà cap tipus de millora. En canvi, el paisatge sí que tenia un valor humà i econòmic. Com sempre, no és només les carreteres que es puguin fer, sinó què hi posarem a banda i banda.

Parlant del transport públic: ara que tenim els Rodalies, per a quan els Regionals?

Ja estem treballant per posar sobre la taula el tema dels regionals en les reunions bilaterals. Després de l'èxit dels Rodalies, aquest ha de ser el proper pas, però no m'atreveixo a dir per quan.

LAURA FANALS