GIRONA | PILI TURON
Les mobilitzacions, o fins i tot la vaga, anunciades per alguns sindicats educatius han quedat congelades almenys fins al 19 de febrer, la data màxima que s'han donat per negociar amb el Departament d'Educació. La Conselleria els va convocar per dimecres -amb un sol dia d'antel·lació- i van arribar a principis d'acord en alguns dels temes més conflictius dels últims mesos: la jornada intensiva, la data d'acabament del curs, els nomenaments per cobrir baixes o el decret d'autonomia dels centres.
Els quatre sindicats presents a la mesa sectorial amb Educació -CCOO, Ustec·STEs, FETE-UGT i Aspepc.SPS- van acordar ahir a la tarda aparcar les protestes mentre estiguin obertes les converses amb el Departament. Perquè això fos possible, dimecres, els representants de la Conselleria es van comprometre de manera verbal a no publicar el decret que oficialitzarà el nou calendari i a no avançar en l'elaboració de cap dictamen del Consell Escolar de Catalunya sobre el decret d'autonomia mentre s'estigui negociant. Els sindicats s'han donat tres setmanes per a aquest procés i, llavors, cadascun decidirà quina línia segueix.
Educació ha proposat alternatives a algunes de les qüestions més criticades pels sindicats, entre elles la desaparició de la possibilitat de fer jonada intensiva a Primària. Sobre aquesta qüestió, el Departament deixaria una porta oberta a què ho decideixi cada escola. També relacionat amb el nou calendari escolar, la conselleria estaria diposada a mantenir el 30 de juny i no el 7 de juliol com l'últim dia de presència dels docents als centres. I, finalment, ha proposat augmentar la freqüència dels nomenaments de substituts per cobrir baixes, passant dels dos dies setmanals d'ara a tres.
Ustec·STEs va criticar Educació per haver convocat d'urgència la mesa sectorial per tractar assumptes que els sindicats volen negociar de fa temps i el va acusar d'haver-ho fet amb l'objectiu d'impedir una vaga. Ustec·STEs espera que "aquest canvi d'actitud del Departament d'Educacio no es quedi només en un intent d'aturar les mobilitzacions".
CCOO demanda la Conselleria
Negociacions a banda, CCOO ha demandat el Departament d'Educació per no cobrir les substitucions de mestres i professors el primer dia que es produeix la baixa. El sindicat ha denunciat aquest fet al jutjat contenciós administratiu, després d'haver demanat a la Conselleria que canviés el sistema de nomenaments i els fes diàriament en comptes de limitar-los a dos dies a la setmana; ara, la Conselleria sembla disposada a realitzar-los tres dies.