L'Administrador d'Infraestructures Ferrociàries (ADIF) ja té una data definitiva per començar l'estesa del tercer rail entre Girona i Vilamalla. Un projecte que permetrà, encara que de forma provisional, el pas de trens d'alta velocitat per les comarques de Girona. La data, segons van informar fonts d'Adif, serà el mes d'abril, just després de la Setmana Santa que aquest any cau en el primer cap de setmana d'abril.

De moment s'estan ultimant els últims treballs per tal d'acondicionar la plataforma per on s'ha d'estendre el rail. Aquest feina prèvia ha consistit en la instal·lació de 62.000 metres de nou carril de 60 kg/m i 65.000 travesseres aptes per a ample convencional i internacional.

De forma parala·lela s'està renovant 56.000 metres cúbics de balast (capa de pedra que sustenta la via). Tanmateix s'han de reforçar els trams metàl·lics que salven el pas dels trens per sobre dels rius Onyar, Ter i Fluvià. El projecte s'està realitzant en jornades nocturnes donada la complexitat que suposa haver de treballar sobre la mateixa via.

Una obra provisional

Les actuacions emmarcades en aquest projecte amb caràcter provisional suposen una inversió superior a 93,8 milions d'euros, comprenen la instal·lació d'aquest tercer carril en una de les vies per a la circulació de trens dels dos amples en el tram Girona-Figueres, de 41 quilòmetres de longitud, i la modernització de la infraestructura ferroviària. Més enllà de Figueres, la concessionària TP Ferro ja ha finalitzat l'obra per on circularan els trens d'alta velocitat. Les previsions són que el TAV funcioni entre Figueres i França mitjançant l'ample de via internacional amb trens de passatgers i mercaderies durant aquest 2010. La mateixa previsió té l'entrada en funcionament del tercer rail. No obstant això, l'alta velocitat del tram Barcelona-Girona-frontera francesa no estarà enllestida fins el 2012.