El Govern de Catalunya ha elaborat els seus pressupostos preveient que durant aquest 2010 la situació econòmica continuarà desfavorable, tot i que es suavitzaran els indicadors negatius. Els recursos de què disposarà la Generalitat a través dels ingressos tributaris seran molt menors i, tot i que l'aplicació del nou sistema de finançament ajudarà a pal·liar la situació, caldrà recórrer a l'increment del dèficit. En aquest entorn complicat, el Govern té clar que els recursos han de servir per impulsar l'economia cap a la recuperació i la millora de la productivitat -com per exemple millorant els instruments crediticis per activar el flux del finançament empresarial-, i reforçar la cohesió social estant al costat dels qui no disposen de suficients recursos -com per exemple incrementant la renda mínima d'inserció-. I tot això mantenint les mesures d'austeritat i de rigor en les finances públiques que ens hem imposat.

Cal actuar per reactivar l'economia, reforçant també les polítiques de foment de l'ocupació, les polítiques de suport a la indústria i les polítiques de recerca i innovació per avançar cap un model basat en la innovació i la competitivitat de les nostres empreses. Per això és clau que el Govern continuï fent un gran esforç en inversió pública.

D'una primera lectura, superficial, dels pressupostos de la Generalitat per al 2010, se'n desprèn que l'annex d'inversions reals indica una davallada de la inversió a les nostres comarques. Tot i així, una anàlisi objectiva i en profunditat de totes les inversions a les comarques gironines per a aquest 2010 ens confirma que la despesa es manté. L'any 2009 es van pressupostar, per a les comarques gironines, 436 milions d'euros, i aquest 2010, se n'han pressupostat 434 milions. D'on surten així la resta de diners que no es reflecteixen a l'annex d'inversions reals? Doncs algunes de les inversions ho són amb finançament específic -que es gestionen a través d'operacions de crèdit diferides- com per exemple la construcció del nou Centre Penitenciari Puig de les Basses (64 milions d'euros) o la millora de la carretera C-31 entre la Tallada d'Empordà i Torroella de Fluvià (22 milions d'euros); i altres comptablement són interterritorials, és a dir, són actuacions que afecten a més d'una comarca o vegueria com, per exemple, el desdoblament de l'eix transversal entre Cervera i Caldes de Malavella. Ambdues, financeres i no territorialitzables, són obres amb noms i cognoms i que beneficien directament les comarques gironines, tot i no aparèixer a l'annex d'inversions territorialitzades del pressupost. A tot això, hi hauríem de sumar les partides genèriques, com ara el PUOSC.

La inversió pública de la Generalitat a les comarques gironines, per tant, es manté, i ho fa invertint en actuacions adreçades a garantir tant l'Estat del benestar com el progrés econòmic. Significatiu és el projecte de construcció del nou Hospital Comarcal de la Garrotxa, que durant aquest any començarà a prendre forma. O la inversió que es farà en centres educatius com ara el CEIP Parc de les Aigües de Figueres, el CEIP Vall d'Aro de Castell-Platja d'Aro o el CEIP Can Puig de Banyoles. Destaca també la inversió en centres residencials, com ara les inversions al Consorci Sant Gregori, a la Residència per a la Infància i l'Adolescència Puig d'en Roca i la a Residència de Gent Gran Creu de Palau. O l'esforç inversor que es fa en promoció d'habitatge públic en municipis com ara l'Escala, Begur, Blanes o Santa Coloma de Farners.

Continua essent important també la inversió per donar suport logístic a les empreses i millorar la mobilitat. Exemples d'això són les actuacions a LOGIS l'Empordà, al CIM de la Selva, a la Plataforma Ferroviària Empordà de Vilamalla, la millora dels ports de Llançà, Palamós o Blanes, el desdoblament de la C-31, o la construcció de noves rotondes a Verges, Parlavà i Llambilles. Totes aquestes actuacions s'executaran aquest any. Aquesta és una breu mostra de la inversió directa del Govern, però cal tenir en compte que a través dels pressupostos de la Generalitat també es financen moltes altres actuacions que promouen els ens locals gironins -només recordar que el Pla Únic d'Obres i Serveis del 2010 dotarà als ajuntaments gironins de 36,8 milions, 5 milions més que l'any passat, o que actualment tenim aprovats divuit programes de barri amb una inversió mobilitzada de gairebé 150 milions d'euros a diversos pobles i ciutats gironins.

Com es pot veure, el Govern no atura el seu esforç inversor a les nostres comarques, tot desenvolupant una de les polítiques públiques més importants per fer front a la crisi i millorar els serveis i equipaments que s'ofereixen a ciutadans i empreses.