El desdoblament de la N-II és l'eterna reivindicació de nombrosos sectors socials, econòmics i polítics de les comarques gironines, però el cert és que, tal com reconeixen tots els partits, el seu ritme d'execució és exasperantment lent. Per això, ahir es va produir un autèntic front comú a diferents nivells: per una banda, els tres partits de la Diputació (CiU, PSC i ERC) van consensuar una moció reclamant a l'Estat que acabi amb el "despropòsit" de les obres, és a dir, que les desencalli de forma immediata i que es comprometi a tenir-les acabades l'any 2015. Per l'altra, el Congrés va aprovar per unanimitat una moció presentada per CiU, però consensuada amb ERC i PSOE, perquè Foment prioritzi el desdoblament de la N-II.

A Madrid, el diputat gironí Pere Macias va presentar una proposta, consensuada amb el PSOE i ERC, demanant a Foment que, en un termini de tres mesos, expliqui quines obres es veuran afectades pel Pla d'Austeritat que ha anunciat l'Estat. En aquest mateix text també se sol·licita que s'acabin les obres que actualment estan paralitzades, posant especial èmfasi en el desdoblament de la N-II al seu pas per Girona.

La proposta va rebre el vistiplau del Congrés per unanimitat. Macias creu que, com que el redactat inclou específicament aquesta carretera, i a més compta amb el suport dels socialistes, serà més fàcil que Foment la tingui en compte.

D'altra banda, la diputada Montse Palma va explicar que els representants gironins del PSC a Madrid també estan parlant amb Foment per poder garantir les inversions a la N-II. Palma creu que aquesta carretera és una prioritat per al Ministeri i afirma que, més que un problema de finançament, el veritable escull han estat les nombroses incidències que s'han produït, com la suspensió de pagaments de l'empresa que feia els treballs del tram Sils-Caldes.

En la moció de la Diputació, de la que ja s'havia fet ressò Diari de Girona, es considera que la N-II és "una obra vital que només acumula retard rere retard, incompliments per part de l'Estat, manca de dotacions pressupostàries suficients, molèsties als usuaris excessives durant períodes més llargs del que seria justificable i uns índexs de sinistralitat que continuen essent preocupants". També recorda que en aquests moments només hi ha un tram en funcionament (Fornells-Caldes de Malavella), que va trigar quatre anys en executar-se, i que la resta estan acabats o amb un ritme d'execució molt lent.

El text va rebre ahir el suport dels tres grups de la Diputació, sense fisures. Per una banda, el diputat de CiU Albert Piñeira -partit que havia presentat el text- va considerar que el desdoblament de la N-II és un "desgavell", i va destacar que, amb la voluntat de fer un text consensuat i unànime, el redactat s'havia fet de forma "respectuosa i prudent". "És molt més benèvol que l'expressió "vergonya per al Ministeri" que va utilitzar el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal", va indicar Piñeira.

Per part del PSC, Joan Pluma va mostrar el seu suport al text. "La N-II és una artèria vital, una connexió nord-sud molt important per a les comarques gironines i per al conjunt del país, i no pot estar en aquesta situació", va considerar. I va recordar tot el seguit d'incidències que ha patit la carretera, les diferents modificacions del projecte, passant per les qüestions de caràcter judicial i les diferents fases en què s'ha exposat al públic. "La N-II no ha tingut sort en la seva tramitació", va concloure.

D'altra banda, el representant d'ERC, Joan Planella, va anar un pas més enllà i va demanar que, més enllà de l'actitud de denúncia, tots els partits passin a una actitud "proactiva", posant-se en contacte amb els seus representants al Parlament i al Congrés per traslladar el front comú a les més altes instàncies i aconseguir, així, que el desdoblament sigui aviat una realitat. "Ens caldria autoexigència, creiem que cal un acord de tots els partits per tal d'elaborar una llista amb les infraestructures prioritàries per a les comarques gironines i reivindicar-les", va explicar.