El passat dia 16 de març, Endesa va publicar una carta a tots els diaris titulada Endesa informa als seus clients, en què es pot veure clarament quina serà la posició de la companyia elèctrica respecte als danys soferts per particulars i empreses.

Tot i que en el primer paràgraf de l'esmentada carta, Endesa expressa el seu agraïment per la comprensió i paciència de les famílies i negocis arran de la nevada; acte seguit, en els paràgrafs següents, es dedica a fixar la seva posició, dient que tot ha estat un accident, una catàstrofe meteorològica sense precedents que, gràcies a Endesa, que va mobilitzar mitjans terrestres i aeris de tot tipus, es van poder solventar els efectes de la catàstrofe en un temps rècord, i finalitza carregant contra les administracions per no haver pogut fer infraestructures que fa més de 10 anys que proposa fer.

Per tant, tot i que el Govern de la Generalitat està esperonant els particulars i els empresaris a reclamar contra Endesa i dóna a entendre que és clar que la responsabilitat és d'Endesa, en un intent evident de treure's responsabilitats de sobre, el que es trobaran aquests empresaris i particulars que demandin judicialment és amb tot un aparell jurídic i tècnic al servei d'Endesa disposat a demostrar i justificar que es tracta d'un cas de força major en què la companyia elèctrica no ha de respondre dels danys i perjudicis soferts per aquells particulars i empreses.

Els afectats per la falta de subministrament elèctric es poden trobar que reclamant judicialment el rescabalament dels danys i perjudicis soferts, el Jutjat no només no els estimi la demanda, sinó que els imposi els costos, o sigui, que els faci pagar els honoraris dels advocats i procuradors d'Endesa; el que ja és per desanimar a qualsevol.

El Govern de la Generalitat diu que sancionarà Endesa i, probablement, ho faci, i també possiblement Endesa pagui; però d'aquells diners els particulars i empreses afectades no en veuran ni un cèntim, se'ls quedarà la Generalitat, que és evident que, juntament amb Endesa, té la seva responsabilitat. La qüestió, doncs, és si reclamant contra Endesa hi ha alguna possibilitat de guanyar i aconseguir una compensació de danys i perjudicis.

Des del meu punt de vista, i no essent meteoròleg, el fenomen meteorològic ocorregut el dia 8 de març no es pot qualificar de catàstrofe, com el qualifica intencionadament la companyia. Va ser una nevada d'entre 9 i 12 hores, segons els llocs, una nevada intensa, però només una nevada.

La sensació de catàstrofe, la van donar els efectes i conseqüències que van derivar d'aquesta nevada. Però aquestes conseqüències ja no són meteorològiques, sinó que són degudes a causes humanes, a unes reglamentacions errònies (responsabilitat de la Generalitat), a unes infraestructures no preparades i obsoletes, a la falta de previsió, a la falta de manteniment, a la falta de reacció, a la falta de mitjans, a la falta d'informació, etc. Per tant, jo, com a advocat, no hi veig tan clara la força major com molts ens volen fer creure per dissuadir un allau de demandes.

Per exemple, existeix abundant jurisprudència que diu que no és força major un fet meteorològic que no sigui imprevisible. És evident que un dia o un altre podia caure una nevada intensa durant unes 9 hores seguides. Era un fet previsible, encara que no habitual o freqüent, però sí previsible. Que les infraestructures no estiguin preparades per una nevada de 9 hores és inacceptable i algú n'hauria de respondre. Què passarà si neva 3 dies seguits? Perquè pot passar qualsevol hivern.

Així, per exemple, la Sentència de l'Audiència Provincial de Tarragona, número 88/2005 de 18 de febrer, diu literalment el següent: "... la realidad de la nevada fue un hecho notorio, que afectó a la red eléctrica de la apelante (Endesa), que se produjeron varias averías una de ellas a Estival Park, y que la apelante debía haber previsto de que en caso de nevada los cables con el peso de la nieve se cargan y se rompen, avería que podía y debía ser prevista, recurriendo a su esfuerzo mediante un cable de acero, como es usual".

Entenc, per tant, que no podem parlar de força major pel sol fet de la nevada i que s'haurà d'analitzar cada cas particular i concret per determinar en quins hi ha hagut negligència o responsabilitat d'Endesa i en quins no. Per posar un altre exemple, a molts empresaris el que els va passar va ser que cada dia al matí Endesa els deia que probablement aquell mateix dia es solventaria l'avaria i no era cert, i així dia rere dia durant 7 o 8 dies. Si el primer dia els haguessin dit que l'avaria duraria 8 dies, aquests empresaris haguessin pogut adoptar mesures alternatives per poder seguir treballant. Per a mi, això, és negligència d'Endesa i hauria de respondre pels efectes d'aquest mal servei.

El que és evident, des del meu punt de vista, és que en ple segle XXI, si un empresari ha de tenir tota una setmana tancada la seva empresa, amb tot el que això significa, per culpa de la falta de subministrament elèctric, ha d'haver-hi una manera legal de poder obtenir una compensació pels danys i perjudicis soferts i no es poden atribuir aquests successos a la força major, deixant indemnes a Endesa i a les administracions cada cop que això passa.

Un cop més, ara tot està a les mans dels nostres jutges, que poden ser més estrictes o menys en l'estimació de la força major en aquest cas, així com en la condemna en costes als afectats. Però també, un cop més, pel futur, tot està en mans del poder legislatiu, que pot endurir les reglamentacions per fer més segures les infraestructures i pot modificar la normativa processal per eliminar la condemna en costes en aquest tipus de procediments; per exemple, només amb això, el proper cop que nevés fort, Endesa ho tindria molt més difícil.