Dissenyar les futures estratègies turístiques és fonamental en un temps en què els hàbits han canviat i la competència entre destinacions és dura. Potser per això tampoc no és barat: el pla estratègic per definir la política turística per al període 2011-15 encarregat pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona costarà uns 100.000 euros. Ara bé, l'objectiu és ambiciós, ni més ni menys que desenvolupar un model turístic del segle XXI.

El conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep ?Huguet, va presentar ahir a Girona les claus d'aquesta estratègia, la concreció de la qual es farà pública el pròxim octubre. Huguet, el departament del qual finançarà 60.000 dels una mica més de 100.000 euros que costa el pla, va explicar que aquest esforç respon a la política de suport de la Generalitat al canvi de model del turisme català i, en aquest cas concret, de la Costa Brava, el patronat de la qual abonarà la resta de la inversió.

El conseller va recordar a la seu de la Diputació de Girona, al costat del seu president i del mateix Patronat, Enric Vilert, que l'activitat turística aporta l'11% del producte interior brut i que es tracta d'un sector sense risc de deslocalització.

No obstant això, Josep Huguet va insistir que, per gaudir d'aquestes virtuts, és necessari canviar el model, "que s'allunyi de la marca blanca, del més tòpic a tot el món" per assolir "identitat". "Estem obligats a fer aquests deures i aquest pla pot rematar una necessitat a crits", va manifestar Huguet, satisfet per impulsar una activitat que Enric Vilert va definir com a "clau".

Anterior estudi ja obsolet

L'anterior estudi impulsat pel Patronat de Turisme per programar estratègies data de 1997 i, segons Vilert, s'han produït molts canvis des d'aleshores, entre els quals va citar el desenvolupament de l'aeroport de Girona, l'aparició de nous destins i l'aparició d'espais naturals i infraestructures.

El nou pla estratègic, que ha de veure la llum en sis mesos, ha d'incloure, segons Huguet, una participació ampli de tots els sector relacionats directa o indirectament amb el turisme i també una bona combinació del sector públic i privat. Huguet va avançar que hi ha "reflexions" a fer entorn el model turístic i va apuntar que calen més empreses "que generin experiències" als turistes i també millorar l'oferta relacionada amb l'agroalimentària i l'artesania, entre altres.

Catalunya també tindrà alhora el seu Pla Estratègic. "Des del Departament -va dir el conseller- hem començat a preparar el balanç de les actuacions del Pla Estratègic del Turisme de Catalunya 2005-2010 i estem avançant en la redacció del Pla estratègic del Turisme de Catalunya 2011-2014 que estarà a punt de setembre d'enguany".