El Ministeri de Foment, entitats financeres i empreses del sector han presentat una "aposta conjunta" per invertir 17.000 milions en infraestructures que es licitaran a partir d'aquest estiu. La fórmula adoptada per tirar endavant aquestes inversions permetrà desencallar projectes com la N-II sense que l'Estat s'hagi de rascar-se la butxaca inicialment ja que el pagament de les obres es farà a partir del 2014 gràcies a una concessió.

Aquest model s'ha definit en base a dos objectius "fonamentals": No comprometre l'estabilitat pressupostària i que sigui finançable per les entitas financeres. D'aquesta manera, la concessió compromet l'empresa constructora a pagar l'obra i l'Estat a pagar-li un cop el projecte ja estigui en funcionament. I, per tant, no es compremet els objectius del Govern per disminuir el dèficit públic el 2013. Les concessionàries començaran a cobrar un cànon a partir del 2014 i durant 25 anys per les inversions en ferrocarril i durant 30 anys per les carreteres, sempre en funció "de la seva vida útil". Aquest cànon -s'indica en el document - permetrà pagar "solidàriament totes les generacions que gaudeixin de les infraestructures", i servirà per fer front a la inversió, la conservació i el manteniment de les infraestructures.

Amb l'objectiu que els projectes es puguin finançar, aquest Pla Extraordinari d'Infraestructures està dissenyat perquè "les entitats puguin assumir els riscos associats als projectes i aquestes porporcionin una rendibilitat adequada". De la mateixa manera, les concessionàries hauran de finançar un 20% de la inversió inicial amb recursos propis.

El 70% dels 17 milions es destinaran al ferrocarril i la resta en infraestructures viàries. D'aquesta manera, a la xarxa viària, el 65% de la inversió serà per obra nova i el 35% en manteniment.

Els projectes a concretar

Des del Ministeri de Foment van explicar que de moment no s'ha concretat quins projectes es tiraran endavant. Se seleccionaran tenint en compte que siguin rendibles pel que fa a la societat, el medi ambient i l'economia. Un dels requisits és que han d'estar en un avançat estat de tramitació.