Quan el transport aeri falla, la carretera i el tren són l'alternativa. Per comprovar-ho només cal pujar a algun dels combois que circulen per la línia ferroviària Barcelona-Portbou que, després de sis dies d'anul·lació de vols, van més carregats de l'habitual i en algun cas sense ni un seient buit. Els trens, doncs, s'han convertit en un recurs per a molts viatgers afectats pel núvol volcànic que intenten arribar als seus llocs d'origen.

Dilluns, però sobretot ahir, la majoria de combois que travessen les comarques de Girona en direcció nord mostraven un pano-rama diferent del normal. Els usuaris habituals de la línia, que l'utilitzen per anar als seus llocs de treball, fer alguna gestió, comprar o altres accions quotidianes, es barrejaven amb turistes carregats de bosses i maletes de grans dimensions que omplien els portaequipatges i s'encabien entre els seients. La irrupció d'aquests usuaris accidentals deixava poc espai per a la resta, que augmentaven les seves probabilitats d'haver de viatjar drets com més propera a la frontera estigués l'estació on pujaven.

La companyia Renfe va informar que, malgrat l'increment d'usuaris, no va reforçar els trens que connecten la capital catalana amb Portbou. Però també va explicar que els combois que circulen durant les primeres i les últimes hores del dia -els més concorreguts- sempre ho fan doblats; és a dir, amb dos trens enganxats. Des de Renfe van explicar que tots els trens de què disposen estan en circulació, per tal de donar cabuda al major nombre possible de viatgers que necessiten el servei.