Les companyies aèries podrien denunciar a les agències governamentals per impedir volar per motius de seguretat, com a conseqüència del núvol de cendres volcàniques procedent d'Islàndia que ha cobert als últims dies gran part d'Europa, si no reben compensacions per les pèrdues sofertes per part dels seus propis països.

Els seus advocats consideren que les aerolínies, que segons l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) han perdut 1.260 milions d'euros, podrien presentar denúncies contra les agències governamentals -com per exemple la britànica NATS- que van tenir un paper crucial en el tancament de l'espai aeri de diversos països europeus.

Demandes col·lectives

Jeff Zindani, advocat del Fòrum Law britànic, va manifestar al diari Daily Telegraph que espera veure "demandes col·lectives presentades per les aerolínies i companyies" contra agències governamentals si no s'assoleix un acord de compensació pels danys soferts, que podrien "superar la xifra dels 1.000 milions de lliures".

El comissari europeu de Competència, Joaquín Almunia, va dir que la Comissió Europea podria autoritzar als governs dels estats membre que donin ajudes a les aerolínies afectades per pèrdues; però, si això no passa, probablement les companyies buscaran altres maneres de recuperar els diners perduts.

No obstant això, alguns advocats reconeixen que les denúncies contra les agències governamentals de seguretat aèria serien difícils de defensar. "Caldria establir que hi havia una obligació d'atenció que havien de prestar òrgans com NATS, però dirien que estan donant la millor informació disponible de bona fe, així que seria difícil", va subratllar Donen Hyde, del bufet londinenc Cubism Law.

James Healy-Pratt, soci del també londinenc Stewarts Law, considera que les autoritats d'aviació van actuar "amb prudència" i hi ha "poques perspectives de cap recurs" contra elles; alhora que va destacar que les aerolínies es veuran superades per les denúncies presentades pels propis viatgers. "La legislació europea que regula la cancel·lació i el retard de vols limita els recursos que els passatgers tenen contra les aerolínies", va afirmar.

Per la seva banda, Alex Bristol, director general d'Estratègia i Inversió de NATS, va dir que l'agència no espera cap acció legal. "Crec que hem estat realment clars des del principi en què totes les decisions s'han pres en línia amb les directrius i amb la seguretat de l'espai aeri britànic en ment", va declarar.

Lufthansa es desmarca

L'aerolínia alemanya Lufthansa ja ha dit que no demanarà compensacions; però British Airways, que va perdre uns 100 milions de lliures en ingressos per aquesta crisi, ha demanat a la UE i als governs nacionals que compensin a les aerolínies per ajudar-les a superar l'impacte del que ha passat.

La companyia britànica va subratllar que després del tancament de l'espai aeri arran dels atemptats de l'11-S ,als Estats Units es van pagar indemnitzacions i l'impacte de la situació actual és més gran.

Per la seva banda, Joachim Hunold, director executiu d'Air Berlin, va considerar que no pot descartar sol·licitar compensació si la situació és comparable a la de l'11-S; mentre que Michael O'Leary, director executiu de l'aerolínia de baix cost irlandesa Ryanair, va expressar la seva preocupació pel pagament de compensacions. "Nosaltres demanem que se suspengui aquestes ridícules normes de compensació als passatgers, que autoritzen a aquests, fins i tot als que paguen 20 o 30 euros de taxes aèries, que les aerolínies els reemborsin les seves despeses d'hotel", va assenyalar a la BBC aquesta setmana.