L'"excepcional" nevada del passat 8 de març va deixar prop de 460.000 abonats sense subministrament elèctric, més del doble de la xifra que s'estudiava fins ara, segons dades facilitades ahir pel conseller d'Economia, Antoni Castells, al Parlament. Dos mesos després del temporal, Castells va comparèixer en comissió parlamentària per explicar els efectes de la nevada i informar de l'estat del servei i de l'expedient informatiu obert a la companyia elèctrica, que podria estar enllestit a mitjan juny.

Castells va avançar que, segons les últimes dades que disposa la Generalitat, 458.000 clients es van quedar sense llum en un primer moment a conseqüència de la nevada, la immensa majoria d'ells -418.000- abonats d'Endesa. Fins ara, no obstant això, la companyia havia xifrat en uns 220.000 el nombre de clients afectats pels talls de llum. En total van ser 363 els municipis que van patir problemes de subministrament, que no es va restablir completament fins al 18 de març, deu dies després del temporal. "El servei està avui plenament restablert, però no totalment normalitzat. Hi ha subministrament, però en alguns casos la xarxa té punts de precarietat important", va indicar Castells, qui va assegurar que la infraestructura estarà plenament normalitzada el 30 de juny a tot Catalunya.

El conseller, que va defensar en tot moment l'actuació de la Generalitat davant aquesta emergència, va recordar que el detonant dels problemes de subministrament va ser un fet "obvi i exogen", en aquest cas un fenomen meteorològic "excepcional", encara que l'expedient informatiu obert a Endesa determinarà si l'afectació va ser més gran per una deficiència de la xarxa atribuïble a la companyia. Encara que no va voler revelar els resultats d'aquest expedient, si que va avançar dues informacions que estan "prou contrastades". En primer lloc -va dir- els informes evidencien que la infraestructura elèctrica "no patia un estat de degradació previ que pogués ocasionar problemes a la xarxa", com també queda patent que a causa del gel les línies "van ser sotmeses a una sobrecàrrega de pes molt important, d'entre un 300 i un 500% per damunt del que obliga la normativa".

"No es pot condemnar"

"No es pot condemnar abans de jutjar", va subratllar Castells, que va recordar que caldrà esperar a conèixer les conclusions de l'expedient informatiu per veure si s'incoa finalment un expedient sancionador.

El titular d'Economia va afirmar que la companyia va actuar des d'un primer moment sabent el que havia de fer, "sense excuses", encara que la seva actuació va estar marcada per "problemes i disfuncionalitats evidents". En aquest sentit, va apuntar que hi va haver falta d'informació als usuaris i "previsions errònies" quant al restabliment del servei, com també "errors seriosos" en els protocols d'actuació dels municipis i "descoordinació" en els treballs de reposició del subministrament. La Generalitat, de la seva banda, va actuar amb rapidesa i "amb tota la fermesa i contundència necessària", segons Castells.

"Al govern no se li poden donar lliçons perquè els antecedents l'avalen", va manifestar el conseller, en referència a l'apagada que va viure la ciutat de Barcelona al juliol de 2007. Castells va afegir que de la gran nevada de març es poden extreure algunes lliçons, com que cal millorar els protocols d'actuació i de comunicació als afectats o que davant situacions excepcionals com la viscuda "mai estarem protegits al cent per cent". El conseller va remarcar, finalment, que l'apagada s'hagués produït igualment si estigués ja en funcionament la línia de Molt Alta Tensió (MAT), encara que la seva afectació hagués estat "molt menor". "Fa falta la MAT i com més aviat millor", va sentenciar. L'oposició va criticar que Castells hagi tardat més de vuit setmanes a comparèixer al Parlament per parlar de la nevada i ha lamentat la seva falta d'autocrítica.