L'empresa de Dan Miró, Retrasos.net, es dedica a assessorar els passatgers afectats per incidències en el seu vol sobre quines accions poden dur a terme per defensar els seus drets.

Sorprèn una mica que les aerolínies no facin gens el ronso a l'hora compensar els passatgers afectats pel volcà.

És que la normativa és molt clara, i la jurisprudència també. Si un vol es cancel·la, sigui a causa de la companyia o sigui per causa major, l'aerolínia ha de procurar assistència als viatgers.

En què consisteix aquesta assistència a què estan obligades?

Manutenció, transport i hotel. És a dir, el viatger al qual s'anul·la el vol a causa del volcà i ha d'estar diverses hores a l'aeroport, té dret que se li reemborsi el que ha gastat en alimentar-se. Si ha de passar-hi la nit, pot anar a un hotel i demanar també que se li pagui. I també té dret que se'l transporti al seu destí com abans millor. Això és molt important.

Per què?

Perquè no s'hi val que li diguin que al cap de 20 hores podrà agafar un altre avió de la companyia. Si vostè troba un transport que el durà a lloc abans, el pot agafar i demanar que li reemborsin el cost.

Ningú ho sol fer.

Perquè la gent desconeix els seus drets i perquè les companyies -especialment les de baix cost i més especialment Ryanair- no tenen ningú quen informi els viatgers afectats. Jo acabo de fer-ho així.

S'hi ha trobat personalment?

Sí, curiosament venia dissabte de Sardenya, d'un congrés sobre aquestes problemàtiques. L'avió de Ryanair havia de sortir a les 17 h cap a Girona i finalment vam sortir a les 12 de la nit... cap a Barajas.

I allà què?

Com sempre passa, a Madrid no hi havia ningú que ens informés de res. Després ens van dir que l'endemà podíem agafar un vol Madrid-Girona a les 11 de la nit. Però vaig preferir agafar l'AVE de bon matí, perquè arribava abans.

Passant de Ryanair?

És el que li deia. El viatger té dret que el facin arribar a destí al més ràpidament possible. Com que amb l'AVE arribava abans, tenia aquest dret. Així que vaig sopar, vaig llogar habitació en un hotel, i vaig agafar l'AVE. I tot ho passaré a càrrec de Ryanair, que està obligat a assumir el cost.

No em digui que els enviarà la factura i tot solucionat.

No, perquè Ryanair ja ho té muntat de tal manera que s'ha d'enviar a Irlanda, tot es va demorant, etc. Interposaré directament una demanda, i llestos. Si no és amb una demanda al jutjat, no en treus res, de Ryanair.

És el que hauria de fer tothom?

O això, o rescindir el contracte i que et tornin els diners del bitllet, que és l'altra opció. Però ningú no està obligat a esperar hores a l'aeroport si hi ha alternatives més ràpides.

Abans lamentava la desinformació dels viatgers low cost.

Jurídicament, low cost no existeix. Totes les companyies tenen les mateixes obligacions i tots els passatgers els mateixos drets. És fals que per pagar menys tinguis menys drets. Les aerolínies, totes, han de tenir almenys una persona que atengui i assessori els passatgers davant qualsevol incidència. Això que fa Ryanair és impensable, per exemple, a Lufthansa.

Estan desemparats els viatgers de Ryanair?

És increïble que Ryanair, que mou cinc milions de passatgers a Girona, no tingui en aquest aeroport cap interlocutor a qui els viatgers puguin dirigir-se.

Addueixen que per vendre bitllets barats han de tenir poc personal.

Això és igual. Els drets són inviolables. I ja que ho esmenta, seria bo que es controlés millor la competència, perquè vendre 10.000 bitllets a un euro és fer-ho a preu inferior al de mercat senzillament per rebentar-lo.