L'Agència Pública de Ports d'Andalusia, la Generalitat, el Port Bahia d'Algesires, Renfe i Lorry Rail han acordat la posada en marxa del projecte d'autopista ferroviària ibèrica, que aniria des del Port Bahia d'Algesires (Càdis) fins a Girona, on enllaçaria amb l'autopista ferroviària francesa Perpinyà-Luxemburg i que permetrà descongestionar les carreteres, els passos fronterers i incrementar la participació del ferrocarril en el transport de mercaderies d'una manera eficient per travessar la península Ibèrica. Es tracta d'un servei de transport de mercaderies que es recolzaria en les infraestructures ferroviàries existents i mourà semiremolcs de camions mitjançant trens.

L'objecte de l'acord és elaborar un estudi de mercat i viabilitat del projecte i un pla de negoci i estratègia d'un servei d'aquestes característiques per travessar la Península per ferrocarril en un recorregut que supera els 1.300 quilòmetres. Tant els terminals com els vagons són especials per a aquest tipus de transport, en el qual el camió es puja al tren sense el seu cap tractor.

En el cas d'un recorregut d'aquest tipus entre el Port d'Algesires i Girona, una composició estàndard podria constar de 14 vagons dobles per carregar 28 semiremolcs i arribar un tonatge aproximat de 840 tones. Una vegada que els trens arribin a la nova terminal intermodal del Far d'Empordà, l'empresa Lorry Rail s'encarregaria de fer-los travessar la frontera francesa per enllaçar amb l'autopista ferroviària que ells exploten entre Perpinyà (terminal del Voló) i Luxemburg (terminal de Bettembourg).

Amb aquestes dades, els avantatges ambientals i de consum energètic que aportaria l'autopista ferroviària ibèrica són "eloqüents". Respecte a un mateix recorregut realitzat per carretera -28 semiremolcs per carretera entre el Port Bahia d'Algesires i Girona- l'estalvi d'energia arribaria els 17.600 litres dièsel, mentre que l'estalvi d'emissions de diòxid de carboni -CO2, gas d'efecte hivernacle- arribaria les 51 tones.

Actualment el 75% dels semiremolcs que transporta l'autopista ferroviària francesa pertanyen a camions procedents del sud d'Espanya. En aquest sentit, l'Agència de Ports estudiarà habilitar algun dels terminals intermodals que funcionaran en les àrees logístiques andaluses per prestar servei a aquesta autopista ferroviària ibèrica. Els signants van acordar, a més, en funció dels resultats d'anàlisis i viabilitat, la possibilitat de constituir una societat mercantil per a la prestació del servei de l'autopista ferroviària ibèrica.

D'altra banda, el director general de serveis de mercaderies i logística de Renfe, Francisco Bonache, i el director-gerent de l'Agència Pública de Ports d'Andalusia, José Salgueiro, van signar també un acord per impulsar la logística i la intermodalitat en les àrees de Sevilla, Antequera, Badia d'Algesires, Còrdova i Jaén. L'acord preveu l'anàlisi i assessorament per part de Renfe sobre les noves àrees logístiques, així com la seva promoció i comercialització per potenciar el transport de mercaderies a Andalusia. En una segona fase, es podria plasmar en la constitució d'una societat conjunta.