Amb crisi o sense crisi, que apenes hi hagi trànsit de mercaderies a l'aeroport de Girona és sobre tot responsabilitat dels empresaris. I més després que ja estigui en funcionament el tan reclamat Punt d'Inspecció Fronterera. O així ho sostenen la Generalitat, l'Estat i Aena, que per boca dels seus representants van estirar ahir les orelles a l'empresariat gironí perquè comenci a moure's en aquest sentit. Per començar, bucant un operador permanent de mercaderies -com Ryanair, però transportant càrrega en lloc de persones- que asseguri aquesta activitat i que, de passada, desencalli el projecte de construcció de la terminal de mercaderies.

En la jornada organitzada ahir per la Cambra de Comerç de Girona, dedicada a captar empreses que usin el nou Punt d'Inspecció Transfronterera, una cosa va quedar clara: aquesta fa tres mesos que funciona a molt baix rendiment.

Per aquest motiu, tant el secretari per a la Mobilitat del PTOP, Manel Nadal, com el subdelegat de l'Estat, Francesc Francisco-Busquets, van fer una crida als empresaris perquè busquin empreses que rendibilitzin la inversió. "No crec que el PIF sigui un fracàs, tindrà rendiment, però s'ha de tenir paciència; i aquesta gestió l'ha de fet l'empresariat gironí, i no l'administració", va indicar Francisco-Busquets. En la mateixa línia es va expressar Manel Nadal: "el problema ara es troba en mobilitzar els sectors econòmics perquè vegin que és possible importar i exportar des de l'aeroport". Manel Nadal també va ressaltar que l'aeroport de Girona, al ser secundari, ofereix facilitats per al trànsit de mercaderies, "perquè les seves dimensions fan més fàcils les operacions de càrrega i descàrrega".

Més concret va ser encara el director de l'aeroport de Girona, Lluís Sala, reclamant als empresaris que busquin un operador logístic permanent que provoqui "un efecte Ryanair" amb les mercaderies i asseguri l'activitat del PIF. Sala va fer aquesta proposta emulant el model de Saragossa, on la companyia de roba Inditex ha establert un centre logístic a prop de l'aeroport. A més, el director va precisar que l'arribada d'un operador permanent a Vilobí d'Onyar permetrà desencallar la futura terminal de mercaderies.

Segons el director de l'aeroport, un operador logístic permanent, a més d'assegurar les activitats al punt d'inspecció desencallaria la construcció de la terminal de mercaderies prevista al pla director, que suposarà una inversió d'entre 400 i 500.000 euros. "Ara mateix estem redactant el projecte, i un cop acabat aquest tràmit ens en plantejarem la licitació; però sense la presència d'un operador de càrrega que estigui interessat a gestionar-la, no es poden concretar terminis", va indicar.

Apenes 71 tones i baixant

L'any passat l'aeroport de Girona va tancar l'exercici havent mogut un volum total de 71.268 quilos de mercaderies de tot tipus. Això va suposar un descens d'un 61,30% en relació amb l'exercici anterior. D'aquest total, 43,9 tones corresponien a importacions, i la resta a exportacions.

Les dades anteriors queden molt lluny del sostre de trànsit de mercaderies que va assolir l'aeroport de Vilobí d'Onyar el 2002, quan es van arribar a transportar 500 tones. L'any 2006 es va estar a prop d'aquella xifra, però des d'aleshores el nombre de tones no ha fet més que baixar.

Segons càlculs fets per la Cambra de Comerç, si el PIF funcionés a ple rendiment, el potencial de mercaderies anuals que podria moure l'aeroport de Girona se situaria entre les 15.000 i les 20.000 tones.

El president de la Cambra, Domènec Espadalé,va admetre que la construcció del PIF era "una reivindicació històrica" de l'empresariat, però que la crisi econòmica ha impedit enlairar la xifra d'importacions de mercaderies des del punt d'inspecció fronterera. Al costat de la crisi, Espadalé també va admetre que "costa molt" canviar les inèrcies existents amb el transport de mercaderies, i que un cop els empresaris han establert acords amb determinats aeroports, això "costa de canviar". Per això, el president va demanar "paciència", ja que fa mig any que el PIF de Vilobí d'Onyar va entrar en funcionament i, a l'aeroport de Saragossa, li va costar quatre anys consolidar el trànsit de mercaderies.

Espadalé també va puntualitzat que s'estan fent els deures per permetre les importacions i exportacions de nous productes, entre ells les flors (tenint en compte la zona de producció al Maresme, que pot utilitzar l'aeroport per a l'exportació) i la carn.

Confia que Ryanair es quedi

Lluís Sala, es va mostrar optimista i va assegurar que Ryanair no té "cap intenció" d'abandonar Girona tot i començar a volar des del Prat al setembre.

Sala va indicar que la continuïtat de l'aerolínia "està garantida per molt temps" perquè "hi està molt bé", a l'aeroport. A l'hivern, però, Ryanair reduirà un 12% les freqüències de vol des d'aquestes instal·lacions El director de l'aeroport de Girona va llançar un missatge de tranquil·litat i optimisme, però va precisar que és "molt important" consolidar la presència de Ryanair a Girona.