Endesa ha acabat ja la reconstrucció de les torres i les línies elèctriques gironines malmeses per la nevada del 8 de març. Tota l'estesa de mitja tensió ja està enllestida i, des d'ara i fins a l'1 de juliol, s'aniran fent actuacions residuals a la baixa tensió. Així, la companyia assegura que s'avança al termini fixat per assegurar el subministrament a la Costa Brava aquest estiu. Els operaris han substituït unes 1.600 torres i suports elèctrics i s'han renovat prop de 200 quilòmetres de cable. Endesa ja ha començat a revisar la xarxa amb un helicòpter que pren imatges de les línies amb una càmera d'infrarojos per detectar si hi ha punts febles. Els treballs de reparació han costat 60 milions d'euros.

Tres mesos i mig després que la neu deixés torres vinclades, cables per terra i -sobretot- molta foscor, la xarxa elèctrica gironina torna a estar dempeus. Endesa ha treballat a contrarellotge per assegurar el subministrament a la Costa Brava durant la temporada estiuenca. Més de 1.660 operaris, en els moments de més feina, han tornat a aixecar tot allò que el temporal i el glaç va fer caure.

El passat dimecres, un operari dalt d'una grua acabava de connectar les torres que donen servei a les línies de mitja tensió Lloret 1 i Lloret 2. Aquests eren els últims treballs que faltaven per posar punt final a mesos d'intensa feina. Ara, la reconstrucció de les torres i les línies que la neu es va endur per davant s'ha acabat.

Endesa ha finalitzat el gruix de les tasques abans del termini que hi havia marcat, el proper 1 de juliol. "Gràcies a l'esforç de centenars d'operaris, ho hem tingut tot a punt per al pont de Sant Joan i complim amb el compromís adquirit davant els nostres clients", assegura el cap d'explotació de la companyia a la Catalunya Oriental, Jordi Vinyoli. I afegeix: "Per tant, el sector turístic pot estar tranquil perquè la xarxa té les condicions de seguretat que es mereixen".

Durant els propers dies, els operaris se centraran a fer actuacions "puntuals" en punts de la xarxa de baixa tensió. "Es tracta de punts molt residuals que es poden comptar amb els dits de la mà, com per exemple algun pal de fusta que es troba en un camp de conreu i que encara no hem canviat per respectar que els pagesos facin la sega", assenyala Vinyoli.

En total, d'ençà de la intensa nevada, a les comarques gironines s'han tornat a aixecar 515 torres de mitja tensió i s'han substituït uns 1.100 suports malmesos a l'estesa de baixa tensió. Les tasques de reparació, a més, també han suposat haver de renovar prop de 200 quilòmetres de cable.

Un dels llocs més complicats de reparar ha estat, segons Vinyoli, l'àrea de Castell-Platja d'Aro. "Havíem de fer possible que els treballs no afectessin el subministrament, i malgrat els esforços, hi ha hagut talls", reconeix.

La reconstrucció de la xarxa, però, no només s'ha centrat en les torres i la línia. També s'han hagut de tornar a obrir totes les franges de seguretat, moltes de les quals van quedar colgades pels arbres caiguts. "Hem tingut 40 equips, cap a 200 persones, destinades a retirar la vegetació i l'arbrat", diu Vinyoli.

Aquests últims dies, coincidint amb l'acabament de l'obra, la companyia també ha començat la revisió de les línies que s'han reconstruït. Aquesta tasca es fa tant per terra com per aire. "Amb mitjans terrestres i amb un helicòpter inspeccionem la xarxa per assegurar-nos que estigui en perfectes condicions", assenyala Vinyoli.

L'helicòpter porta a terme el que s'anomenen "anàlisis termogràfics", és a dir, mitjançant una càmera d'infrarojos es va resseguint una línia i es prenen diferents lectures. Si una d'elles indica que la temperatura del cable és anormal, "pot ser significatiu d'un punt dèbil on calgui fer-hi alguna actuació", concreta Vinyoli.

L'apagada derivada del temporal va afectar 460.000 usuaris (segons la Generalitat), alguns dels quals es van quedar una setmana sense llum. Els dies després de la nevada, Endesa va ser el blanc de les crítiques, sobretot per la lentitud en el restabliment del servei i la manca d'informació. La Generalitat va obrir un expedient informatiu a la companyia que pot acabar en sancionador.

Finalment, la indignació de molts clients s'ha convertit en una allau de reclamacions: la companyia n'ha rebut cap a 37.000, entre clients domèstics, empreses i ajuntaments. Segons Endesa, ja ha començat a pagar les compensacions al primer grup (i és que a les empreses i comerços falta fer el peritatge). De moment, s'han ingressat unes 3.000 reclamacions de particulars.