Les obres del Tren d'Alta Velocitat (TAV) per les comarques de Girona no avancen al ritme que ho haurien de fer. El Gremi d'Àrids ha constatat com durant aquests dos útlims anys la feina ha anat baixant per la manca de pressupost en l'obra pública. El president del sector, Joaquim Roca, aposta per obrir un debat entre tots els agents implicats, des de la societat fins a la política, per reflexionar i decidir quins són els objectius que es volen assolir en un futur.

Des del gremi es considera que s'han perdut dos anys, en referència al temps que l'Estat porta submergit en la crisi econòmica. «Som menys rics del que pensàvem que èrem», sentenciava en Roca.

El president va manifestar que la «sensació que es té és que l'obra pública va més lenta tot i que el Govern ho nega per un tema econòmic». Per la seva part, el Ministeri de Foment va negar que s'hagin alentit les obres que ja estan en marxa, mentre que sobre els projectes que estan pendents d'executar va precisar que s'està avalunat quins són prioritaris.

Roca no considera que es retardi molt més enllà del 2012 l'entrega de l'obra, data marcada per l'entrada en funcionament del TAV. Un cas a part seria el soterrament de la línia convencional de Girona i l'eliminació del viaducte que s'aventura com a «difícil».

Davant d'aquesta situació Roca aposta per seure i parlar tots els sectors implicats. «Voler escalar fins a dalt de tot és molt esforç. Hem de tornar enrere i tornar a arrencar tots junts. Des de la polítics i empresaris fins a la societat en general». El president del Gremi apunta que cal decidir que es pot fer i el que no es podrà tirar endavant. Parlar-ho i aleshores, decidir. Considera que fins ara s'han perdut masses esforços en valoracions. «Perdem el temps discutint», va dir. El sector espera que el 2014 s'arribi a la producció que es feia entre el 1993 i el 1994. Per superar aquest mal pas ecònomic Roca insta a «ajustar empreses i fomentar el treball conjunt amb l'objectiu de ser eficients».

Les obres del TAV s'estan duent a terme de forma paral·lela a d'altres dues grans infraestrcutres viàries. La futura A-2 i l'AP-7. El desdoblament de la N-II es troba aturat en el tram selvatà, però el tram entre Medinyà i Orriols continua avançant. De fet, les obres ja permeten imaginar el traçat de la nova autovia que discorrerà en paral·lel a l'actual carretera nacional. Un altre projecte que ahir es podia observar com va progressant són les obres de l'AP-7. En concret la maquinària ja ha avançat uns 400 megtres pel voral de la pista des de Girona sud en direcció a la sortida nord. Aquest tram estarà format per quatre carrils en cada sentit i es planteja com la gran circumval·lació de l'àrea urbana de Girona.