Renfe ha suspès el procés de compra de deu trens d'alta velocitat per posar en servei la línia fins a França, valorats en 270 milions d'euros, pel pla de retallades que ha imposat el Ministeri de Foment. De tota manera, la línia es posarà igualment en servei a finals d'any amb trens que ja té la companyia, que s'adaptaran.

L'operadora ha informat de la decisió que ha pres pel pla d'ajustament, però també amb la intenció d'ajudar a superar l'actual crisi, contribuint amb les retallades d'inversió. En lloc de comprar trens nous, donarà el servei transfronterer amb vehicles de l'actual parc de trens d'alta velocitat, als quals farà les transformacions necessàries per incrementar la seva capacitat i adequar-los als requeriments de la xarxa ferroviària francesa.

L'operadora manté la intenció de començar a explotar la connexió del TAV Madrid-París a finals d'aquest 2010, tal com es va anunciar. Durant els dos primers anys, quan s'arribi a Figueres s'haurà de canviar de tren. En aquesta primera fase d'explotació del corredor, Renfe farà amb els seus trens TAV el trajecte Madrid-Barcelona-Figueres, mentre que la companyia francesa SNCF cobrirà el trajecte Figueres-París. El motiu és que la línia definitiva del TAV al tram espanyol no estarà del tot enllestida fins al 2012. En aquest moment s'està construint el traçat entre Barcelona, Girona i Figueres i això obligarà a fer circular els trens en alguns trams pel tercer rail, que s'ha adaptat. A partir de 2012, Renfe i la SNCF aportaran a la societat conjunta, que crearan per explotar la línia, diversos trens de gran capacitat. Seran trens per un gran nombre de passatgers amb l'objectiu d'abaratir les despeses d'explotació.

Garanteixen llocs de treball

Renfe considera que, amb la decisió d'ajornar la compra dels trens, garanteix el treball per a la divisió industrial Integria, que serà l'encarregada d'adaptar l'actual parc de trens perquè puguin circular fins a París. A més, la companyia assegura que aquesta operació es pot portar a terme perquè els trens comprats en els darrers anys s'estan adelantant respecte de la posada en servei de les noves línies projectades.

El contracte suspès Renfe el va treure a concurs a finals del 2009 i suposava subministrar 10 trens que podien anar a 300 quilòmetres hora i amb capacitat per a 500 passatgers. Siemens, Alstom, CAF i Talgo eren els quatre fabricants que ja havien presentat les ofertes. Es tractava del contracte més elevat de trens de Renfe des de l'any 2003.