Les obres de desdoblament del tram gironí de l'Eix Transversal (C-25) començaran aquest mes de juliol. Així ho han confirmat fonts del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) i això significa que, a partir d'ara, entre Vic i Vilobí d'Onyar es començaran a veure com els operaris treballen a tota màquina per tenir llest aquest desdoblament de la via pel 2013.

Tot i que aquest és l'inici oficial d'obres a un ritme més frenètic, una de les primeres actuacions que ja es van fer la tardor de l'any passat i que ja forma part d'aquest projecte és la reposició dels serveis afectats (línies elèctriques, canonades de gas, etc.) a la zona d'Espinelves i Santa Coloma de Farners.

I llavors també es van iniciar els moviments de terres a l'entorn de Vic fins a Calldetenes, on els operaris van començar arranjant els vorals de la carretera, fent moviments de terres i eliminant la vegetació. D'altres actuacions que s'han anat fent els darrers mesos són treballar a la zona del sot de l'Ullastre a l'alçada dels termes municipals d'Arbúcies i Sant Hilari Sacalm i actuar en la construcció del viaducte de les Fosses, sobre la riera de Santa Coloma de Farners, entre els treballs més destacats.

Pel que fa al calendari d'obra, de quins trams es faran primer i més tard, el PTOP no ha entrat en detalls, si bé confirma que aquest juliol es podrà veure molt moviment per la C-25 en el tram que va de Vic fins a Vilobí d'Onyar. El desdoblament de l'Eix Transversal a l'àrea de Girona és de 55 quilòmetres de longitud i, de fet, és el més complicat de realitzar de tot el desdoblament d'aquesta via que connecta Girona amb Manresa i Cervera, una obra que es va adjudicar per poc menys de 700 milions d'euros.

En concret, aquest tram gironí és el més complicat del desdoblament de tota la C-25 perquè? ?passa per la zona del Montseny, on hi ha túnels i és una zona boscosa protegida ambientalment. A causa d'aquesta orografia, el nou vial desdoblat preveu 21 viaductes, 12 túnels i 14 enllaços.

Cal recordar també que el pas d'un a dos carrils no està exempt de polèmica, ja que els municipis per on passa en un inici fins i tot el van qüestionar, sobretot pels efectes mediambientals. A posteriori, un cop adjudicada ?l'obra, s'ha reclamat a través del Consell d'Iniciatives Locals per al Medi Ambient (Cilma) de les comarques de Girona i s'han proposat mesures per minimitzar l'impacte de l'obra.

L'Eix Transversal va ser inaugurat l'any 1997 pel Govern de CiU, i des del primer moment va registrar una alta ocupació (entre 8.000 i 17.000 vehicles diaris), la qual cosa va fer que de seguida quedés petit i, a més, registrés un alt índex de sinistralitat. Tot això va provocar que l'actual Govern tripartit plantegés desdoblar-lo.