Deixar "d'empipar els centres" perquè es puguin centrar en ?l'ensenyament, escoltar els docents, permetre que el 99% de les decisions es prenguin al territori i no als despatxos de Barcelona "i, sobretot, humanitzem el ?Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya" són algunes de les propostes que l'exdirector de l'institut Josep Brugulat, de Banyoles, ha formulat al ?conseller Ernest Maragall. Exdirector perquè, com ell mateix afirma, ha decidit tancar una etapa de vuit anys dirigint el centre perquè "me n'he cansat, senzillament".

Albert Bayot acumula una ?experiència de deu anys a l'equip directiu de l'institut Josep Brugulat, dels quals els últims vuit, com a director. I és aquest bagatge, precisament, el que li dóna autoritat per valorar la gestió d'un ?Departament d'Educació que li ha acabat generant "frustració, desil·lusió i desànim".

Una reflexió pública

Per aquest motiu, en acabar aquest curs, Bayot ha rebutjat renovar el seu càrrec de direcció -tot i haver-li demanat des de diferents instàncies- tip d'una política educativa que, des del seu punt de vista, "ha provocat, dia a dia, el divorci entre els centres i l'aparell administratiu". Un cop presa aquesta decisió, el ja exdirector ha volgut compartir les seves reflexions amb l'opinió pública i amb el mateix conseller d'Educació, Ernest Maragall, a qui divendres va enviar una carta al seu correu electrònic.

Abans d'exposar les raons que l'han portat a constatar que, "amb el funcionament actual del Departament que dirigiu -en al·lusió a Maragall- l'educació del nostre país no pot anar bé de cap de les maneres", Albert Bayot no oblida el "suport" i la "comprensió" que ha trobat en la resta del claustre de l'institut, l'alumnat i les seves ?famílies; així com també la "calidesa, comprensió i esperit de servei en algunes de les persones dels Serveis Territorials de Girona i dels Serveis Centrals" de la Conselleria.

Ara bé, l'exdirector del Josep Brugulat explica al conseller que "els instituts i les escoles són molt més que simples unitats administratives amb uns resultats d'explotació" i remarca que una de les coses més valuoses que ha après de la seva experiència com a director és "la importància del ?factor humà"; justament, "l'element ?crucial que penso que ha fallat des de fa molt de temps i que s'ha agreujat molt aquests darrers tres anys", lamenta.

D'acord amb el que ha viscut, Albert Bayot conclou que "el Departament s'ha dedicat a dilapidar els petits esforços humans que a cada escola i a cada institut s'havien anat teixint". El docent critica l'excés de canvis, de normativització i de decisions sense "una visió clara de cap on anem". En la seva opinió, el resultat està clar: "un desori, en majúscules, que ha dut els centres a una situació de desconfiança total i absoluta cap al Departament que dirigiu" i que ha deixat la Conselleria sense "cap credibilitat als centres".

L'exdirector de l'institut ?banyolí concreta les accions que troba qüestionables i enceta un llarg llistat amb "el famós 1x1 -el pla de digitalització- que neix coix"; el llançament d'un nou model ?didàctic basat en les competències, "sense cap mena d'indicació, de formació prèvia ni de ?sensibilització sobre com s'ha de treballar"; de "polítiques de planificació basades, només, en criteris econòmics i economicistes"; dels Plans Educatius d'Entorn amb els quals no es fa altra cosa que "navegar sense rumb"; "dels costos i dels beneficis reals que ens ha aportat la sisena hora de primària" i el nou calendari escolar, "que heu dissenyat sense fer una valoració prèvia de què s'hi guanya i de què s'hi perd, en termes pedagògics"; o de la implantació d'un nou programa informàtic de gestió acadèmica -SAGA- "que ha estat un fracàs absolut". Bayot afirma que, tot plegat, mostra ?"allunyament o desconeixement de la realitat de les escoles i dels instituts".

Finalment, l'exdirector del ?Brugulat assegura que "els ?treballadors de l'educació no ?podem ?entendre l'esforç que ens demaneu i els passos enrere que fem", ?justificats amb la crisi ?econòmica. "No podem estar ?d'acord amb les ?retallades que potser, si s'hagués ?treballat d'una altra manera, ?haurien estat ?comprensibles", ?conclou.