CARLES TORRAMADÉ
La Comissió d'Urbanisme de Girona ha enviat el pla especial de l'abocador de Vacamorta a una instància superior, la Comissió d'Urbanisme de Catalunya, perquè n'emeti un informe. Aquest tràmit és previ a alabar definitivament el pla especial al conseller de Política Territoria i Obres Públiques perquè el signi i quedi així aprovat definitivament. El pla també haurà de passar pel Departament de Medi Ambient que, perquè el document sigui aprovat, n'ha d'informar favorablement.
El director general d'Urbanisme, Pere Solà, ha explicat que aquesta tramitació es fa perquè l'Ajuntament de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura es va posicionar en contra d'aquest pla especial perquè pretén solventar la incompatibilitat urbanística que hi ha entre l'abocador i la qualificació dels terrenys que ocupa -és sòl rústic i, d'acord amb la sentència del novembre de 2006 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, no és compatible amb una activitat com la de l'abocador, que la considera industrial-. L'alcalde del municipi, Ramon Nadal, sempre s'ha manifestat a favor que es compleixi la sentència i es tanqui la instal·lació.
Aquest veredicte es troba recorregut tant per la Generalitat com pels denunciants, la Plataforma Alternativa a l'Abocador de Cruïlles (PAAC), al Tribunal Suprem. En declaracions a aquest diari el passat maig, el lletrat de l'entitat, Benet Salellas, explicava que havien pres la decisió de recórrer al Suprem perquè es pronunciï sobre els aspectes ambientals que van presentar en la denúncia inicial i que són part central del recurs.
Uns aspectes sobre els quals no es va pronunciar el TSJC i que es va centrar únicament en la incompatibilitat urbanística. Precisament, la Plataforma vol que es reconeguin els perjudicis ambientals que presumptament genera l'abocador perquè, del contrari, la Generalitat legalitzarà l'abocador amb aquest pla especial, segons va manifestar Benet Salellas.
També a Fonteta
Una situació idèntica és viu uns quilòmetres més a l'est, a la subestació elèctrica de Fonteta. Aquest abril, el TSJC va anul·lar l'aprovació definitiva d'Urbanisme de la Generalitat i la llicència d'obres de l'Ajuntament perquè la subestació és un sistema general, un equipament que no està permès en el sòl no urbanitzable en què finalment es va construir, ja que el planejament urbanístic no ho preveu.
El lletrat del denunciant va manifestar en aquest cas que entén que la legalització urbanística que podria tirar endavant la Generalitat no seria factible perquè és un sistema per eludir el compliment de la sentència. No obstant això, com ha explicat Solà, la Comissió d'Urbansime ja ha aprovat inicialment el respectiu pla especial per adequar urbanísticament la instal·lació elèctrica. I, en aquest cas, no es preveu que, com amb Vacamorta, l'Ajuntament de Forallac hi posi algun però.