Tres de les cinc obres que el Ministeri de Foment va decidir aturar la setmana passada es reemprendran gràcies al finançament públic-privat. Però entre les dues que quedaran encara bloquejades hi ha l'A-2 entre Medinyà i Orriols. L'única que afectava les comarques de Girona.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal, va assegurar ahir que Catalunya ha sortit "ben parada" de les retallades pressupostàries aplicades pel Ministeri de Foment, que han provocat la rescissió de cinc contractes. Unes declaracions que van en la mateixa línia que les del ministre, José Blanco, quan 24 hores abans havia declarat que Catalunya no havia sortit perjudicada, sinó "enfortida", de la retallada pressupostària en obra pública anunciada la setmana passada. En aquest sentit, Blanco va afirmar que la tissorada i la reprogramació d'obres públiques que es deriva del pla d'austeritat espanyol afavoreix Catalunya en relació amb la resta de l'Estat i que aquesta és inferior a l'establerta en la disposició addicional tercera de l'Estatut, que preveu, per a un període de set anys, que les inversions de l'Estat en infraestructures s'equiparin al 18% del total, que és el percentatge del PIB català respecte del total.

Nadal va remarcar que cal tenir en compte la xifra global d'inversió i la comparació amb altres comunitats autònomes. Tot i això, el conseller va afegir que les cinc obres afectades són "estratègiques" i va recordar que tres d'elles es recuperaran amb noves licitacions i que d'aquí a uns mesos només seran dues les obres que s'hauran vist rescindides. Però, de la mateixa manera, va insistir que "en números globals, Catalunya surt ben parada".

Màxima inversió a Catalunya

Durant la roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Govern, Nadal va deixar clar que en aquests moments a Catalunya hi ha en marxa 5.500 milions d'obres i 182 contractes en curs, "la màxima inversió en obra pública simultània que s'hagi produït mai a Catalunya". D'aquesta, el conseller va remarcar que "menys del 5% és objecte de rescissió a través de cinc contractes", mentre un grup d'entre 20 i 25 obres es veuran alentides.

Tanmateix el conseller va apuntar que "no és contradictori" amb afirmar que les obres afectades "són considerades, totes cinc, per part del Govern, d'alt valor estratègic". "I no en posaré cap davant de l'altra", va afegir.

El responsable de les obres ?públiques de la Generalitat considera que d'aquestes cinc obres paralitzades, a les quals cal afegir-ne més de vint que "alentiran" els seus treballs, són igual de "preferents".

Nadal, optimista

No obstant això, Nadal es va mostrar optimista davant l'anunci del Ministeri de Foment de licitar novament, amb finançament mixt públic i privat, alguna de les infraestructures afectades, com la N-II entre Maçanet i Caldes de Malavella i les autovies A-27 entre Valls i Montblanc i A-14 entre Rosselló i Almenar, "tant bon punt el Ministeri tingui el finançament adequat".

D'aquesta manera, Nadal va anunciar que "només quedarien" dues obres paralitzades: l'A-2 entre Orriols i Medinyà (Girona) i l'enllaç entre l'AP-7 i la B-30 al Baix Llobregat. És licitaran, segons va puntualitzar el conseller de política Territorial i Obres Públiques, "en l'horitzó dels propers mesos".