El dia 1 de juliol va entrar en vigor la pujada del 2% de l'impost sobre el valor afegit (l'IVA), una mesura que va dividir els diferents sectors econòmics i polítics entre els qui ho consideraven una bona manera de recaptar més fons per a l'Estat i qui ho veia com una nova frenada pel consum.

Al sector industrial, l'aplicació de la pujada de l'impost ha sigut immediata. "De moment, no s'ha queixat cap client", afirmen des d'una empresa familiar dedicada a la fabricació i instal·lació de tendals de Salt, i afegeixen "saben que no és cosa nostra, perquè quan miren la factura veuen que l'import que augmenta és el de l'impost, pero no el preu".

La responsable d'una empresa metal·lúrgica de Maçanet de la Selva apunta en la mateixa direcció: "Nosaltres ens limitem a aplicar la llei, però ni pugem ni baixem els nostres preus".

"Encara no podem percebre els canvis, perquè la mesura és massa recent, però el que tenim clar és que a la llarga, serà una mesura negativa", explica Joaquim Maria Caula, d'Embotits Caula. Empreses com la seva, dedicades al sector càrnic, han passat a tenir uns impostos del 7 al 8%, "quan nosaltres fa temps que reclamem que ens apliquin el mateix que al sector dels làctics, per exemple, que és del 4%", es queixa Caula.

"Nosaltres apliquem el nou IVA, i llavors han de ser els distribuïdors els qui decideixen pujar els preus al consumidor o afrontar ells mateixos la pujada", resumeix.

En aquest sentit, Joan Font, el president del Grup Bonpreu, una de les companyies més importants del sector explicava en una entrevista recent a Diari de Girona que ha optat per negociar amb els fabricants i, en molts productes, el grup assumirà l'augment del preu enlloc de traslladar-lo al consumidor final, ja sigui a través d'un guany de productivitat o d'altres fÓrmules.

"Ara, en d'altres productes hem d'assumir que la realitat és la que és i que s'haurà de traslladar, perquè no podem fer res més", es defensava Font.

D'altres, ja fa temps que busquen alternatives per activar les fluctuacions del mercat. És el cas d'Advanced Pro Golf Services, una empresa dedicada a la venda, el lloguer i la instal·lació de punts informatius i publicitaris digitalitzats ubicada al Parc Tecnològic de Girona, que fa quatre anys que no canvia els preus. "La majoria d'empreses pugen els preus segons l'IPC, però nosaltres vam decidir no fer-ho", explica Lluís Foxà, un dels seus responsables.

"Ens vam anticipar a la crisi i vam apostar per treballar molt i més barat, aconseguint un gran volum de feina, encara que el marge de benefici fos menor", confessa.

El sector primari, que veurà incrementat els seus costos de producció, ha rebut la mesura amb una barreja de recel i indiferència.

El president de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC), Pere Rubirola, es deixa emportar per un sentiment dual quan es refereix a una mesua que, de moment, "no ha cridat l'atenció d'agricultors i ramaders perquè no es tracta del principal problema".

Ramader del sector vaquí i porcí i agricultor a camps de Riudellots de la Selva i rodalies, Rubirola destaca malgrat tot "el nou cost afegit pel productor" que suposarà aquesta elevació de l'IVA.

Esteve Figueroles, agricultor empordanès dedicat al blat de moro, perquè va comprar els adobs i els herbicides abans del primer dia de juliol. Tot i que és conscient que tard o d'hora aquesta mesura del govern li pot suposar un perjudici econòmic futur, considera que el problema va més enllà, amb "l'especulació comercial" dels intermediaris.

Alleujar el consumidor

El president de la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona, Jordi Comas, considera que "aquesta inoportuna pujada no s'ha traslladat del tot als ciutadans". "En el sector comercial i el turístic, els usuaris pràcticament no noten cap canvi, ja que ho han absorbit les empreses", afirma el representant de la FOEG.

El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, assegura que, tot i que alguns empresaris han preferit pujar els ?preus, "en la situació actual, en què les vendes són les que són, molts assumeixen la diferència", encara que els suposi un cost addicional i tinguin menys beneficis.

A l'espera de tenir dades concretes, la majoria de petits comerços ha assumit la pujada de l'impost, i per tant, els productes no presenten una variació important del preu. En són un exemple les botigues de roba i sabates on, ja han coincidit amb les rebaixes.

"Els que han decidit pujar els preus, també ho notaran", assegura Espadalé. "Si els resultats ja eren minsos, aquest encariment encara farà baixar encara més els resultats", explica. És el cas del Gimnàs Girona que, després de pujar les seves quotes en un 1%, ha vist com s'accentuava el poc moviment d'aquesta temporada.

El cas dels cotxes és diferent, ja que "qualsevol pujada representa una quantitat important pel consumidor", explica el president de l'Associació d'Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions de les Comarques Gironines (CORVE), Ernest Plana.

Davant la por a una frenada important de les vendes, els venedors de cotxes fan promocions, "com una fórmula per captar els clients que han perdut en els darrers mesos". Es tracta "d'un acte de cortesia" per ajudar els clients a decidir-se a comprar un vehicle.

"El problema que tenim és tan gros, que no es tracta només d'aquest 2%", apunta Plana. I és que a la pujada de l'IVA, el sector hi ha d'afegir també el final de les ajudes del Plan E per incentivar la compra de vehicles. "Ara només podem esperar i pensar en el mes de setembre, que se'ns presenta com una incògnita preocupant", explica el president de CORVE.

Per la seva banda, el president de la Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona, Antonio Escudero, es lamenta que aquest "impost transversal que afectarà totes les butxaques", i que, per tant, "ens fa menys competitius de cara al turisme estranger".

Tot i això, Escudero explica que els establiments encara no han traslladat la pujada de l'IVA, ja que, els contractes amb els diferents operadors turístics estaven tancats des de l'any passat.