Resseguir a peu la Costa Brava per contemplar les cales i platges des dels penya-segats no sempre és fàcil. Tot i que hi ha trams habilitats, molts camins de ronda estan tancats per manca de seguretat i risc d'esllavissades, o simplement no existeixen. Des de l'Alt Empordà i fins a la Selva, els ajuntaments critiquen que hi ha trams on fa dues dècades que no s'hi fan intervencions. De fet, la Generalitat encara té obres pendents al territori des del 2007 i moltes partides incloses dins els pressupostos estatals s'acaben quedant al calaix.

El tram d'Aigua Xelida, a Tamariu, on va haver una caiguda mortal el 2005 segueix tancat. És només un dels exemples de l'estat en què es troben alguns camins de ronda al llarg dels 215 quilòmetres de costa des de Portbou a Blanes.

A l'Alt Empordà, Llançà és un dels municipis on viuen les dues realitats dels camins de ronda. Des del Port de la Selva i fins arribar al Cau del Llop, el camí és amable, amb baranes i miradors. La cosa canvia, però, quan es vol anar en direcció a Colera. "Hi ha llocs que depenen de la Generalitat i estan pendents de millora des de fa vint anys", explica l'alcalde, Pere Vila.

A Roses estan pendents que l'Estat construeixi un tram de camí de ronda de l'Almadrava a Canyelles Petites. "Roses es troba entre dos parcs naturals, i els camins de ronda són fonamentals per connectar els Aiguamolls amb el cap de Creus", ressalta l'alcaldessa, Magda Casamitjana. El projecte està sobre la taula del Ministeri de Medi Ambient des d'aquest juliol.

El Baix Empordà és una comarca on les deficiències dels camins de ronda són evidents, en especial, a la costa de Palafrugell. "Hi ha trams realment habilitats entre Calella i Llafranc, però altres que són un drama", exposa l'alcalde, Sergi Sabrià. A la zona de Tamariu, el camí de ronda fa temps que està tancat i d'altres trams estan plens d'esvorancs, forats i esllavissades que fan impossible arribar a la platja. Per aquest 2010, Costes de l'Estat ha previst una partida d'1,5 milions d'euros per arranjar camins de ronda de la seva competència al municipi. Encara és hora, però, que es planifiqui la partida.

A Palafrugell també la Generalitat hi té encallades inversions. Es tracta de l'adequació de tot el tram del Far de Sant Sebastià fins a la cala de Tamariu, que fa uns quatre quilòmetres. Les obres, per valor d'un milió d'euros, es preveuen executar aquesta tardor, però segons la planificació inicial, ja s'haurien d'haver enllestit el 2007.

Calonge i Mont-ras

Altres municipis com Mont-ras o Sant Antoni de Calonge tampoc s'escapen d'aquesta situació. Resseguint la línia de la costa per Cap Roig, el camí és inexistent i només existeix un sender mal dibuixat que passa entre els arbres. La situació s'agreuja a cala Morisca, ja a Mont-ras: el camí de ronda té baranes trencades, i la sorra i les roques que s'acumulen en alguns graons representen un perill. A més, els ecologistes denuncien que aquest tram es va obrir expressament per eliminar l'antic, que passava per dins d'una finca.

A Mont-ras, els rètols al costat del camí alerten de perills d'esllavissades. A Sant Antoni, però, al tall de camí que passa per sota l'hotel Cap Roig, el cartell és ben explícit: "Camí tancat". D'ençà de les nevades, una part va esllavissar-se i hi ha perill de caure contra les roques. L'alclade, Jordi Soler, lamenta també que els ajuntaments estan deixats "de la mà de Déu" a l'hora de fer-se càrrec dels camins de ronda. Cada consistori ha de responsabilitzar-se del manteniment dels trams (reposar baranes i desbrossar, per exemple) per seguretat però el calvari comença quan hi ha esllavissades o el camí es fa malbé. I és que, abans que Costes el repari, els rètols i les tanques s'hi poden estar durant anys.

Sense avís, a Tossa de Mar

A la Selva, Tossa de Mar ha viscut una situació insòlita. Aquest hivern, sense avisar el consistori, Costes va tancar el tram del camí de ronda de Porto Pi, entre el municipi i Lloret de Mar, per risc d'esllavissament. L'alcaldessa, Imma Colom, se'n va adonar a l'abril quan va anar-hi a fer una visita. Quan es va trobar el cadenat que li barrava el pas, Colom va demanar explicacions al Ministeri, que li va confirmar que el tancament es devia a motius de seguretat; i segueix intransitable.

A més d'aquest tram, l'Ajuntament negocia amb l'Estat el condicionament d'un camí que surti de cala Giberola i, cap al nord, vagi en direcció a Sant Feliu de Guíxols. "Per part de la Generalitat, el municipi també espera que l'any vinent el Govern faci millores al camí que s'estén des d'es Codolar a es Cars, una actuació que fa tres anys que s'hauria d'haver fet.

A les comarques gironines, els Amics de la Unesco fa temps que reclamen que tota la Costa Brava sigui un únic camí de ronda. El seu president a Palafrugell, Josep Granés, lamenta que "passin anys" abans que un camí on s'han de fer millores es pugui reobrir. "No sabem per què l'Administració va tan lenta, estan deixant perdre un atractiu turístic immens que s'estén des de Portbou fins a Blanes", concreta. De moment, però, els camins de ronda són l'assignatura pendent de la costa gironina.

L'estat precari que presenten alguns trams dels camins de ronda gironins.Un esvoranc al camí de Tamariu que en dificulta la visita.El camí de ronda de Sant Antoni de Calonge ha patit esllavissades. El camí de Tossa de Mar, tallat per risc d'esllavissades.