Els diversos experts consultats no creuen que Ryanair gosi abandonar completament l'aeroport de Girona, però no dubten que la companyia irlandesa anirà augmentant progressivament les seves operacions des de Barcelona i que aquell en sortirà greument perjudicat. I no només l'aeroport, sinó també part de l'entramat turístic i empresarial gironí.

Gonzalo Bernardos, economista i un dels estudiosos més importants dels aeroports (veure article al peu d'aquesta pàgina), està convençut que si Ryanair ha anat a operar a Barcelona no ha sigut només amb el consentiment de la Generalitat, sinó inclús amb el seu suport: "Que Ryanair acabaria operant des de Barcelona estava cantat, perquè Catalunya és una de les nacions més centralistes del mon. Sempre hi ha dues categories de territoris: l'àmbit metropolità de Barcelona i la resta del país. Per tant, si l'aeroport d'El Prat té problemes, de seguida els polítics pensen que tenen una forma "molt imaginativa" de solucionar-los: traspassar vols i viatgers des de l'aeroport de Reus i Girona", va explicar Bernardos a Diari de Girona.

Tanmateix, Bernardos creu que Ryanair no abandonarà Girona, ja que "el cost polític seria molt elevat". Cosa que no li impedeix dibuixar un futur pessimista a l'aeroport gironí: "Girona ja no és un aeroport interessant per a Ryanair (com tampoc ho és Reus) en poder volar directament a Barcelona sense haver de pagar unes comparativament elevades taxes. En el futur més o menys proper, l'activitat de Ryanair a Girona serà quasi marginal".

I això no serà gens bo per a Girona, ja que segons aquest expert, "hi haurà menys pernoctacions en hotels i menys despesa en general realitzada per turistes", a banda que "l'aeroport baixarà molt el nombre de viatgers, ja que cap companyia substituiria l'activitat que deixarà de realitzar Ryanair".

Estudi de l'impacte si marxa

Segons va revelar a aquest diari la professora de la UdG Dolors Vidal, actualment ja s'està realitzant un estudi sobre com afectaria les comarques de Girona que Ryanair les abandonés. "Fins que no hi hagin resultats de l'estudi, no tinc formulada una opinió raonada del que suposaria; ara bé, a nivell psicològic, a nivell d'autostima, etc., ja afecta negativament només de plantejar-se aquesta qüestió", reconeix la professora de la UdG.

Vidal, però, tampoc no creu que això passi, si bé indica que "de tota manera, l'aeroport de Girona ha de diversificar les aerolínies, perquè pot ser una estratègia de Ryanair pressionar fins a límits inacceptables". Per a ella, a l'aeroport de Girona li cal "una estructuració general a llarg termini que permeti al territori programar, realitzar i crear amb garanties de continuïtat".

José Antonio Donaire, també de la UdG i reconegut expert en temes de turisme, no veu factible un adéu de Ryanair: "És molt poc probable, l'aeroport de Girona és una plaça forta de Ryanair, un dels hubs en el qual ha consolidat la seva expansió per tot l'Estat espanyol. Segons Donaire, "Girona té factors de competitivitat molt notables, com la proximitat als mercats de la Costa Brava i sud de França, una accessibilitat a la terminal molt més senzilla que a Barcelona, i un aparcament sensiblement més econòmic". Donaire creu que "l'estratègia de Ryanair amb Barcelona es de complementarietat i no de competència".

No amaga, però, que "si marxés, els efectes serien molt negatius. Ryanair és la peça bàsica de l'aeroport de Girona". "Perdríem potencial turístic, ja que tindria uns efectes molt negatius en el segment de short break (estades curtes), que es el que més està creixent a Europa. Perdríem també competitivitat en el segment de turisme de congressos i convencions", assenyala.

Lluís Mundet, degà de la Facultat de Turisme de la UdG, és de l'opinió que la solució als mals de l'aeroport de Girona passa per "convertir-se en el segon aeroport de Barcelona". Mundet no entén que hi hagi qui observi amb mals ulls aquesta possibilitat, ja que a més de salvar l'aeroport gironí "seria una manera de captar altres companyies aèries i diversificar l'oferta, perquè no és bo dependre només de Ryanair". Jordi Comas, empresari turístic i president de la patronal gironina Foeg, coincideix plenament amb aquesta anàlisi de Mundet i advoca també per convertir l'aeroport de Girona en el segon de Barcelona. Comas, a més, afegeix que per això cal connectar molt millor els dos aeroports (Barcelona i Girona) amb línia de bus, fèrria, etc. "Si el Prat es converteix en el gran hub de Catalunya, Girona se'n podria beneficiar", indica Comas.

Ni Mundet ni Comas creuen que Ryanair abandoni definitivament l'aeroport de Girona. Això sí, el degà de la Facultat de Turisme afirma que amb l'entrada en funcionament de la base barcelonina de Ryanair, Girona perdrà molts vols i passatgers, "molts més del que s'està dient". I afegeix que "baixaran també els ingressos de moltes empreses de la zona de l'aeroport". Per a Mundet, "l'any 2011 serà fonamental pel futur de l'aeroport de Girona, perquè Ryanair està tantejant per veure què fa en el futur". Insisteix que "deixar Girona seria una badada molt gran de Ryanair". "Si això passés seria un cop molt fort per a molts sectors ", alerta.

Una operació que es coneixia

Jordi Comas sorprèn amb l'afirmació que "des de 2008 sabíem que Ryanair volia operar des de Barcelona", i comprèn la decisió de la companyia en el marc de la "llibertat d'empresa", ja que "l'aerolínia defensa els seus interessos". Precisament per aquests interessos no creu Comas que Ryanair "es deixi perdre un mercat tan important, ni que Aena ho permetés després de totes les inversions que ha realitzat". Comas no es mostra pessimista ni en el cas que Ryanair marxés: "Ara l'aeroport de Girona ja està al mapa, i vindria una altra companyia a omplir el buit".