El deplegament de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) és un dels eixos que marcarà el curs escolar que començarà el pròxim dimarts. De la mà l'acompanyarà els plans d'autonomia (PAC), que es convertiran en una de les quatre cames de la llei i que permetrà als centres adequar els seus objectius en funció de les seves necessitats i, alhora, atorgarà una major flexibilitat al director del centre per confeccionar la seva plantilla. A les aules, la principal novetat és el porjecte EduCAT 1x1, que implica l'arribada d'un nou model del mètode d'ensenyament basat en els continguts digitals. Per a aquest curs, el 69% dels alumnes de primer i segon d'ESO de les comarques de Girona començaran les classes ja amb un portàtil sobre la taula.

Les dades facilitades pel director dels serveis territorials d'Educació, Andreu Otero, indiquen que una tercera part de les escoles i instituts de Girona aplicaran ja els llibres digitals durant les hores lectives. En concret hi ha 67 centres -52 de públics i 15 de privats- que han treballat durant tot l'estiu per adaptar les aules amb una connexió d'Internet, endolls per recarregar els portàtils o per instal·lar una pissarra electrònica, entre d'altres.

Per alumnes, dels 7.300 escolars de primer d'ESO, 5.000 començaran la secundària amb portàtil, mentre que a segon d'ESO afecta «gairebé 5.000» dels 7.200 que hi ha matriculats per a aquest curs 2010/2011. Per tant, dels 14.500 alumnes de primer i segon d'ESO, aproximadament uns 10.000 ja impartiran les classes amb continguts digitals. És a dir, el 69%. En canvi, a tercer d'ESO l'arribada ja és més residual. Otero va concretar respecte a aquest que seran aproxiamdament un miler d'alumnes més.

Els centres escolars tindran aquest any un total de 121.299 escolars matriculats, un 2,76% més que el curs 2009/2010. Per etapes educatives infantil i primària experimentaran un increment d'un 3,3% amb 79.707 alumnes inscrits. L'increment més significatiu es troba en els 0-3 anys, amb un creixement respecte al curs anterior del 13,52%. Les dades facilitades per Educació revelen que s'ha passat de 9.824 a 11.152 escolars matriculats. Per a Otero, aquest augment respon a la voluntat del Govern per incrementar el nombre de places disponibles amb la construcció de noves llars d'infants.

FP i batxillerat, parells

Mentre que a secundària aquest increment ha estat més lleuger amb només un 1,7%, la dada més relevant en aquets període és la confirmació, un any més, de la tendència a l'alça dels cicles formatius enfront al batxillerat. Els de grau mitjà i els de grau superior han crescut un 3,7 i un 5,4% més respecte a l'inici de curs de l'any passat. En canvi, els d'alumnes de batxillerat s'han reduït un 0,2%. En total als cicles formatius s'han matriculat 6.449 estudiants, pels 6.534 del batxillerat.

Respecte a les plantilles docents, Educació ha augmentat els mestres d'infantil i primària un 2,27%, mentre que a secundària la plantilla de professors ha crescut un 0,32%. En total, hi haurà 8.398 docents pels 436 centres educatius -10 més que l'any passat- de la província.

On sí s'ha reduït la plantilla és en els recursos humans als serveis educatius, passant dels 203 professionals de l'any passat a 186. De la mateixa manera, el professorat destinat a les aules d'acollida ha passat de 182 a 153,5. En total, a la porvíncia hi ha 163 aules d'acollida.

Finalment, el director territorial va apuntar que s'han posat 38 mòduls nous i se n'han tret 27. «Per tant, en quedaran 11 i gairebé 9 si treiem els de Domeny», va dir.