La Generalitat va aprovar ahir definitivament el Pla Territorial de les Comarques Gironines, que preveu desenvolupar un sistema de rodalies i tres tramvies per a la demarcació. Es tracta dels tramvies que anirien de Girona fins a Sant Feliu de Guíxols i Olot, a més del que unirà l'aeroport de Vilobí d'Onyar amb Girona, Flaçà i un punt -encara indeterminat- de la Costa Brava.

El pla, elaborat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha de servir per "reforçar la vertebració urbana" del territori, fent-ho d'una manera "ordenada, sostenible i eficient".

Per això, el Govern actua sobre la distribució demogràfica, la protecció del paisatge com un factor identitari i un actiu econòmic i la millora de les infraestructures que articulen les comarques gironines abans del 2026.

I és que el document aprovat ahir aposta per la potenciació dels serveis ferroviaris integrats per convertir-los en el puntal del transport de viatgers i mercaderies a la demarcació de Girona.

Pel que fa a la xarxa ferroviària, la Generalitat també preveu crear un sistema de rodalies propi per a les comarques gironines. Per aquest motiu, se superposaran les línies de Maçanet-Massanes-Flaçà i Riudellots de la Selva-Figueres.

Les noves rodalies enllaçaran amb la xarxa d'altes prestacions a Figueres-Vilafant i Girona ciutat, que es convertirà en la principal estació intermodal, i aglutinarà així també els serveis ferroviaris de llarg recorregut, regionals o d'alta velocitat.

Igualment, el Pla Territorial de les Comarques Gironines proposa analitzar la viabilitat de fer arribar els trens de rodalies des de la capital fins a Blanes.

A més, es preveu construir cinc intercanviadors entre la xarxa ferroviària i altres mitjans de transport a Girona, Figueres-Vilafant, aeroport, Flaçà i Caldes de Malavella-Sils.

També es potenciarà el corredor Barcelona-Vic-Ripoll-Puigcerdà, per millorar la connexió ferroviària de la comarca del Ripollès.

Pel que fa al transport de mercaderies, totes les línies d'altes prestacions proposades al pla, així com les convencionals, són aptes per a la seva circulació, llevat de la línia que uneix Barcelona i Puigcerdà.

En el cas del trànsit de mercaderies on el temps de transport no és un factor decisiu, l'assumirà la línia convencional entre Barcelona i Portbou.

Si bé és cert que el pla del Departament de Política Territorial i Obres Públiques prioritza el ferrocarril com a sistema de transport, també s'ocupa de les connexions viàries.

En aquest sentit, el principal interès del Departament de Política Territorial és millorar les connexions internes a la demarcació, especialment a les comarques de la Garrotxa i el Ripollès, a més de solucionar els problemes de sobrecàrrega derivats de l'augment estacional de població que provoca el sector turístic.

Pel que fa a les vies de llarg recorregut, el pla proposa la creació de més accessos a la futura autovia A-2, desdoblar l'Eix Transversal i perllongar la C-32 per la costa de la comarca del Maresme fins a Blanes i Lloret de Mar.

Fomentar la cohesió

El Pla Territorial de les Comarques Gironines assigna a determinats eixos de mitjà i llarg recorregut un paper vertebrador fonamental per al territori.

Així, per millorar la cohesió interna de les comarques gironines, el pla estipula que aquestes vies estructurants primàries hauran de ser objecte d'atenció preferent en els futurs plans i projectes d'infraestructures.

És el cas de l'Eix Pirinenc (Portbou-Figueres-Olot-Ripoll-Cerdanya), la C-35 (Sant Celoni-Maçanet i Maçanet Llagostera), la C-26 (Berga-Ripoll), C-17 (variant est de Ripoll), C-63 (Olot-Maçanet i Vidreres-Lloret de Mar), la C-66 (Besalú-Girona i Medinyà-Torrent), la C-31 (Torrent-Santa Cristina d'Aro), la C-65 (Santa Cristina d'Aro-Girona), la N-141 (Amer-Girona), la C-25 (aeroport de Vilobí-Riudellots de la Selva-Caldes de Malavella), la N-260 (Figueres-Roses), la C-252/C-31 (la Bisbal d'Empordà-Figueres), la ronda sud-est del sistema urbà de Figueres i la ronda est de Girona (N-II).