El Congrés va aprovar ahir una proposta de CiU en què s'insta el Govern a impulsar una política liberalitzadora dels mercats aeris i agilitar la reforma del model de gestió aeroportuari perquè les institucions catalanes participin en l'adopció d'acords estratègics sobre el Prat.

Una proposició no de llei idèntica a una altra iniciativa que va sortir endavant per unanimitat al Senat el passat 10 de març, i que ahir va ser aprovada a la Cambra Baixa per 189 vots a favor (CiU, PSOE, PNB, ERC-IU-ICV i el grup mixt), 146 en contra (PP) i dues abstencions (també del PP). El diputat de CiU Pere Macias va defensar la proposta del seu grup al·legant que no es tracta només d'una demanda de transferències a Catalunya, sinó també d'una manera de millorar la gestió aeroportuària.

Així, Macias va instar a impulsar una política d'obertura dels mercats aeris amb tercers països, de manera que les companyies puguin obrir nous fluxos de trànsit des de i cap als aeroports espanyols sense que obligatòriament es faci escala a Barajas. De fet, la iniciativa demana que es garanteixi que les companyies estrangeres puguin elegir lliurement l'aeroport espanyol de destí, "incloent-hi també les instal·lacions aeroportuàries desvinculades del sistema l'AENA de les que siguin titulars les comunitats autònomes".

D'altra banda, la proposició no de llei demana que es reformi el model de gestió del sistema aeroportuari i que s'hi contempli per al Prat la creació d'una figura jurídica de gestió en el qual les institucions catalanes participin en l'adopció d'acords estratègics, operatius i de gestió. Macias va destacar també la importància que les companyies de baix cost puguin prestar servei als aeroports de Reus i Girona, cosa que permetria impulsar l'economia de la regió.

A aquesta iniciativa s'hi van presentar dues esmenes -totes dues rebutjades-, una d'elles d'ERC, en què se sol·licita que s'apliquin taxes més elevades als aeroports principals, de manera que es pugui permetre més competència als petits.

Joan Ridao, portaveu d'Esquerra, va remarcar les "dificultats" que té el Prat per competir amb Barajas en apostar AENA per l'aeroport madrileny com a únic enllaç internacional i per Iberia com l'única línia operadora.

Francesc Vallès, en nom del PSOE, va expressar el seu suport a la iniciativa per coherència amb què va votar el seu grup al Senat, encara que va criticar el "tacticisme" de CiU per presentar-la just abans de les eleccions.