Grossa va ser la sorpresa de la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques en conèixer (PTOP) dimarts passat que el Departament de Medi Ambient va intentar bloquejar el projecte de construcció de la variant de la Bisbal d'Empordà. "Medi Ambient ho ha tornat a fer!" devien pensar des d'Obres Públiques en adonar-se (per una filtració a la premsa) de la decisió que havia pres la cartera que regenta ICV de no redactar l'informe d'impacte ambiental si el projecte no preveia l'opció de fer passar la variant pel nord del municipi, una idea que Medi Ambient sempre havia defensat.

Fa un any i mig aquestes dues conselleries ja se les van tenir amb el traçat que havia de seguir aquesta variant: Medi Ambient sempre havia defensat l'opció de fer passar la carretera per el nord mentre que Obres Públiques es decantava per desviar-la pel sud. Al final va ser aquesta última la que es va acabar imposant i tot semblava que després de molts anys s'acabaria per realitzar una demanda històrica del municipi empordanès.

Només ho semblava. Amb la negativa a redactar l'informe d'impacte ambiental (un document necessari per tirar endavant tota infraestructura) Medi Ambient impedeix tancar la resolució d'al·legacions i per tant encalla el projecte proposat per Obres Públiques.

I és que les relacions entre aquestes dues conselleries no han estat gaire fluides últimament. Quan es va conèixer la notícia, ni la seu de Medi Ambient a Barcelona ni el PTOP en tenien constància. El director dels serveis territorials de Medi Ambient a Girona, Emili Santos no va donar senyals de vida aquell dia i no va ser fins el dijous que la conselleria d'ICV va remetre un fax a Obres Públiques exposant-li els motius de la seva decisió i demanant a Nadal per què va tirar per terra l'opció nord.

El PTOP sempre ha volgut la variant pel sud perquè considera que és la millor per resoldre els problemes de mobilitat que té el municipi. Medi Ambient considera que el traçat nord és més curt i té un impacte ambiental menor. Aquestes posicions irreconciliables han portat a un resultat clar: la Bisbal no té variant.

Pals a les rodes

No és la primera vegada que Medi Ambient posa pals a les rodes als projectes que surten del PTOP. La conselleria que encapçala Francesc Baltasar va votar, juntament amb Joan Saura, en contra de l'aprovació del Pla Territorial de les Comarques Gironines. Els motius que exposava eren que "el sistema d'infraestructures no contribueix a un canvi de model ni aposta pel transport públic".

Quan Obres Públiques va impulsar la construcció d'un dic al port de Llançà per evitar que les llevantades provoquessin nombroses destrosses a l'edifici de la llotja, Medi Ambient va criticar l'obra i a través de l'estudi d'impacte ambiental va concloure que la construcció del dic podia tenir afectacions sobre la fauna i flora marina. Projecte encallat.

A Sant Feliu de Pallerols la construcció d'un polígon industrial necessari per el seu creixement en direcció a les Planes es va haver de traslladar perquè la ubicació perjudicava l'entorn volcànic. Al final es va trobar la solució col·locant uns vivers i traslladant el polígon cap a una altra zona.

Amb el túnel de Bracons, una de les infraestructures més desitjades per Obres Públiques, Medi Ambient es va posicionar en contra des del primer moment. Després de moltes correccions i reformulacions de plantejaments, el túnel es va acabar fent anys més tard amb dos carrils. Durant la inauguració, membres d'Alternativa per la Garrotxa (el nom que rep ICV en aquestes terres) van aconseguir retardar l'acte amb una protesta davant el túnel.

Casos semblants s'han donat també amb els Plans Directors Urbanístics de Girona i Figueres, o amb obres puntuals a municipis com el de Sant Quirze de Colera. L'arma més poderosa que maneja la Conselleria de Medi Ambient és l'informe d'impacte ambiental que té potestat per fer parar una construcció si no és favorable.

"No saben fer gestió"

Per molts sectors, la política que està fent Iniciativa i, en concret Medi Ambient constitueix un autèntic fre per al desenvolupament de les demandes dels ciutadans. És el cas de l'empresari i membre de la comissió d'energia de la ?PIMEC, Joan Vila, que en un article publicat a Diari de Girona va acusar Medi Ambient d'agafar un poder de tal magnitud que "acaba frenant totes les activitats on intervé".

El problema segons va exposar Vila, és més que evident. CiU, per descomptat, critica que la conselleria estigui controlada íntegrament per ICV i no deixi entrar veus alternatives. Els seus socis de govern, PSC i ERC asseguren que les enganxades són constants en temes d'infraestructures. Fins i tot ICV han admès que Medi Ambient "no sap fer gestió".

Les queixes d'aquesta "gestió" per part de diversos empresaris sobre els "entrebancs" de la Conselleria de Medi Ambient han arribat fins al president de la Generalitat, José Montilla, però l'alto al projecte de la variant de la Bisbal demostra que la conselleria no ha variat gaires aspectes de la seva política.

El mal enteniment i les traves entre les dues conselleries han provocat una situació "caïnita" en el si del Govern de Catalunya. Quins aspectes pesen més a l'hora de planejar la construcció d'una ?carretera? Què s'hauria de fer perquè les administracions facin realitat una demanda ciutadana? De moment la Bisbal encara no té variant.

Francesc Benejam