El diagnòstic dels experts és clar: inclús en causes de força major, com ara una vaga de controladors, les companyies aèries tenen unes obligacions per complir, que van des d'informar amb antel·lació i de forma personal a cada client si el seu vol ha sigut cancel·lat -és a dir, no n'hi ha prou que surti a la premsa o a la pàgina web de la companyia, sinó que cal telefonar o enviar un correu personal al viatger- fins a pagar-los allotjament i manutenció si s'han hagut de quedar a dormir en una ciutat que no és la seva, pagar-los el bitllet d'avió d'una altra companyia si n'hi ha una vola cap a l'aeroport de destí del passatger encara que no sigui de baix cost, posar totes les facilitats per al canvi de bitllet o el reemborsament del preu del mateix, i tenir personal als aeroports afectats que informin dels seus drets als viatgers, entre d'altres. Obligacions que especialment les companyies de baix cost incompleixen reiteradament, com es demostra avui amb la vaga que afecta l'espai aeri francès.

Dan Miró, director de Retrasos.net, una de les empreses que més demandes ha interposat contra els incompliments contractuals de les companyies aèries, lamenta que "sobre tot EasyJet i Ryanair incompleixin per sistema les obligacions contractuals, deixant els seus passatgers indefensos i desemparats". Segons Miró, això és possible perquè les sancions que imposa Aviació Civil són tan minses que surt a compte incomplir i pagar, malgrat que els seus directius es ventin públicament de no complir.

Cap aeroport no cancel·la vols

D'entrada, Dan Miró deixa molt clar que cap aeroport, malgrat haver-hi vaga de controladors, cancel·la cap vol, sinó que simplement els endarrereix. "Són algunes companyies les que, en funció dels seus interessos, opten per cancel·lar-los en lloc de sortir amb retard, com és el cas de Ryanair", explica. Aquest fet suposaria grans pèrdues per a les companyies tradicionals, ja que haurien de fer-se càrrec de les despeses de tots els passatgers afectats. No és el cas de les low cost, explica Dan Miró, perquè "s'estalvien el combustible -que representa una tercera part de les despeses d'una companyia- s'estalvien el sou dels molts empleats eventuals que aquell dia no treballen, i posen tantes dificultats als seus passatgers que la majoria, més del 90%, segons Miró, renuncien a reclamar el que segons la llei podrien reclamar, conformant-se amb esperar un altre vol hores o dies més tard.

Per això davant només la possibilitat de qualsevol eventualitat -sigui la cendra d'un volcà, sigui una vaga- les companyies de baix cost opten ràpidament per cancel·lar vols, ja que "els surt més a compte". "Bona part del seu negoci es basa en no complir la normativa", acusa l'advocat i director de Retrasos.net.

Cobrant subvencions

"El més trist és que a pesar de totes aquestes irregularitats i perjudicis per als usuaris, no només les sancions que reben són ridícules, sinó que continuen cobrant subvencions de les administracions", acaba l'advocat.