Diversos municipis gironins s'han replantejat les seves relacions amb la companyia elèctrica Endesa després de la gran apagada provocada per la nevada del març. Alguns han abandonat l'empresa i han contractat el servei d'una altra companyia, d'altres han deixat de pagar i els últims estan renegociant les condicions del servei amb l'elèctrica. L'Ajuntament que ha anat més lluny ha estat el de Palafrugell, que deu prop de 80.000 euros a Endesa.

La nevada del 8 de març va deixar sense llum 458.000 abonats, dels quals 418.000 d'Endesa, el doble del que inicialment va reconèixer la companyia. Molts pobles de la demarcació de Girona es van estar dies sencers sense llum i les situacions més dramàtiques es van viure a Llagostera, Cassà de la Selva i Lloret de Mar, on hi havia alguns veïns de nuclis aïllats que no tenien llum una setmana després de la nevada. Això va obligar ajuntaments i ciutadans a espavilar-se pel seu compte i llogar generadors.

"Vam considerar que no s'havia donat un servei que teníem contractat", argumenta l'alcalde de Palafrugell, Sergi Sabrià. Tot i el deute, el consistori ha iniciat converses amb Endesa per arribar a un acord i oblidar aquest episodi. Paral·lelament, l'Ajuntament estudia la possibilitat de canviar-se de companyia i analitza a fons ofertes d'altres empreses.

A Caldes de Malavella, un mes després de la nevada, l'Ajuntament va canviar de companyia. L'alcalde, Joan Colomer, ha explicat que l'enllumenat públic i el subministrament elèctric dels equipaments municipals ara estan contractats amb l'empresa Orus Energia. "Ja feia temps que ens volíem canviar i després de la nevada ho vam veure clar", indica.

A Lloret de Mar l'alcalde va anunciar després de la nevada que revisarien el contracte per, un cop acabat el conveni, contractar el servei amb l'empresa que millors condicions els proposi. De moment, continuen amb Endesa.

Un altre municipi gironí que ha tingut problemes amb la companyia és Sant Feliu de Guíxols. En aquest cas, l'origen de les desavinences no va ser l'apagada causada pel temporal de neu, sinó errors en la facturació. Això va provocar que l'Ajuntament adoptés una dràstica decisió: deixar de pagar totes les factures pendents des del gener, que pujaven a 167.000 euros.

A més, el ple municipal també va acordar canviar-se de companyia. Arran d'aquesta situació, Endesa va mantenir una reunió amb el govern municipal i es va avenir a revisar els imports. "Nosaltres demanàvem que es facturés correctament, però ara ja ens hem posat d'acord per refer les factures, ressalta Carles Motas.