Els hotelers i els empresaris en general de les comarques de Girona s'han pres amb filosofia el descens de viatgers experimentat per l'aeroport de Girona el mes de setembre, coincidint amb la implantació de l'aerolínia Ryanair al Prat. Uns i altres esperaven un descens semblant des que l'aerolínia irlandesa va anunciar que obria una base a Barcelona, i el que esperen ara és que Ryanair no abandoni definitivament l'aeroport de Girona. Sobre la problemàtica opinava també ahir l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, que es mostrava més optimista i pronosticava una entesa que asseguraria la continuïtat de l'aerolínia de baix cost a Girona.

Antoni Escudero, president de la Federació d'Hostaleria de les comarques de Girona, discrepa de la manera d'actuar que està tenint Ryanair amb Girona, però "reconec que des que està aquí se n'ha beneficiat l'economia giornina". És per això que reclama a la Generalitat que pagui a l'aerolínia els 12 milions d'euros que aquesta exigeix per no abandonar Girona. "Al cap i a la fi, el Govern també es beneficia del volum de viatgers que arriba a Girona, ja que cobra impostos a aquests i a tots els empresaris que treballen amb ells". "Es posen ara a regatejar per una cosa de la qual ens beneficiem tots, i després es gasten diners per qualsevol ximpleria", recalca el representant dels hotelers gironins.

Escudero ja esperava aquest descens que al setembre ha patit l'aeroport de Girona, i alerta que pot anar a més si no es potencien les rutes que hi ha i es busquen noves destinacions, ja que està convençut que Barcelona ho farà així.

Domènec Espadalé, president de la Cambra de Comerç, considera "normal" el descens del 11% en el volum de viatgers. "Era d'esperar, des que Ryanair va començar a treballar també des de Barcelona. Espadalé, tanmateix, no creu que s'hagi de pagar més a la companyia de baix cost, especialment des que s'ha anunciat una rebaixa en les taxes aeroportuàries, "i això li suposarà un estalvi de tres o quatre milions".

Anna Pagans, per la seva banda, pronosticava ahir una entesa de l'Administració amb Ryanair per garantir la seva continuïtat a l'aeroport de Girona, malgrat que la Generalitat ja ha anunciat que no accedirà a la petició de 12 milions d'euros de la companyia per evitar la seva marxa.

Malgrat que la Generalitat va descartar el pagament d'aquesta subvenció, Pagans vaticinava ahir que hi haurà un acord que parteix de la rebaixa en les taxes aeroportuàries. "S'han fet passos importants i les institucions, l'Ajuntament, han de fer fins on es pugui arribar i jo crec que s'arribarà, perquè Girona és un bon lloc per a una companyia com aquesta pel tipus d'aeroport, que s'ha modernitzat molt i s'han refet les instal·lacions", va assenyalar l'alcaldessa.

Anna Pagans va apuntar també com a atractiu gironí el seu radi d'influència i va subratllar que li consta que alguns dels passatgers que acudeixen a Vilobí d'Onyar per agafar un vol de Ryanair ho fan "des de Montpeller i Narbona".

"Tot això hauran de valorar-ho, i espero i desitjo que hi hagi un acord i que es pugui assumir per part de tothom", va afegir. La dirigent del PSC va reconèixer el benefici per a Girona de la presència de Ryanair en el seu aeroport, en haver augmentat "les relacions amb Europa" i el turisme, des del familiar, al cultural i congressual.

"Passivitat" amb Ryanair

La Direcció General de Consum del Govern balear ha multat amb 22.300 euros l'aerolínia de baix cost Ryanair, arran de la denúncia interposada per Facua-Consumidors en Acció per les amenaces de la companyia irlandesa de cancel·lar a l'estiu de 2008 els bitllets no adquirits directament a través de les agències de viatges. A més, Facua va reprovar la "passivitat" de la gran majoria de Comunitats Autònomes davant Ryanair.

Facua de les Illes Balears va apuntar que l'Agència Catalana del Consum va anunciar al maig passat l'obertura d'un expedient sancionador a la companyia pel mateix motiu, però no li ha aclarit si va culminar en multa.