El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va revelar ahir que l'acord entre l'AGi i l'aerolínia de baix cost Ryanair està pràcticament tancat. De fet, l'acord s'havia de signar en una reunió avui, però els directius de la companyia no podran arribar a Catalunya a causa del temporal de neu. Espadalé va confirmar que s'han acostat posicions entre les parts perquè Ryanair podrà seguir volant més barat que fins ara i això garanteix que es quedi a l'aeroport de Girona quatre anys més. Aquesta situació ha estat propiciada per la baixada de les taxes que Aena ha aplicat a l'aeroport gironí. Es tracta però d'un acord "d'intencions", ja que el futur Govern de CiU l'haurà d'avalar.

El president de la Cambra de Comerç va confirmar una notícia que feia setmanes que s'anunciava com a imminent però que no acabava d'arribar. Segons va explicar, avui s'havia de signar un "acord d'intencions" entre els representants de l'AGi -entitat formada per la Generalitat, la Diputació de Girona i la Cambra de Comerç, que té com a principal funció promocionar l'aeroport gironí- i els directius de Ryanair.

La companyia irlandesa té un conveni signat amb l'AGi fins al final del 2011 però, quan Ryanair va començar a volar des de l'aeroport del Prat al setembre, les pressions de la companyia per poder volar més barat des de Girona han augmentat. Ryanair havia demanat 12 milions d'euros per mantenir-se a Girona, una quantitat que les administracions es van negar a pagar.

Actualment, Ryanair té bloquejada la temporada d'estiu i no ven bitllets més enllà del mes de març. Aquesta situació ha obligat les dues parts a iniciar noves negociacions per encarar la situació. Segons va explicar Espadalé, ja s'hauria arribat a un acord que garantiria que Ryanair es queda a l'aeroport gironí, com a mínim, entre quatre i cinc anys. A més, el president de la Cambra va detallar que les administracions demanen a Ryanair que garanteixi que l'aeroport tindrà vols suficients per tenir uns quatre milions de passatgers l'any.

Segons el president de la cambra, la companyia ha accedit a quedar-se perquè estalviarà costos a través de la rebaixa de les taxes que ha inclòs Aena en els últims Pressupostos Generals de l'Estat. Fins ara, tots els aeroport tenien pràcticament les mateixes taxes però ara s'han elaborat diferents categories segons la mida i els trànsits de cada aeroport. Això ha permès que s'abaixin les taxes que havien de pagar les companyies per volar des de la terminal gironina. Tanmateix, la rebaixa ha sigut menys acusada del que esperaven les institucions gironines i, per descomptat, Ryanair.

"Una cosa és el que pagarem des de l'AGi i l'altra el que s'estalviaran per les taxes", va explicar Espadalé, que no va entrar en desxifrar dades concretes del conveni, el qual no té nova data per signar-se.

A més, Espadalé va assenyalar que es tracta només d'un "acord d'intencions" que és important perquè Ryanair desencalli la temporada d'estiu però que caldrà que el nou Govern de CiU el ratifiqui properament.

Manel Nadal, secretari de Mobilitat, va confirmar ahir a Diari de Girona que existeix un principi d'acord, a falta només de formalitzar-lo amb la signatura, però no va voler avançar-ne els detalls. Sí que va confirmar, de tota manera, que el nou conveni haurà de ser ratificat pel nou Govern de la Generalitat, ja que l'actual es troba en funcions.

L'actual conveni

L'actual conveni d'Agi amb Ryanair es va signar l'abril de 2008, i establia que les institucions gironines i la Generalitat pagarien a la companyia irlandesa uns 14 milions d'euros entre els anys 2009 i 2011.

Arribada l'hora de renovar -o no- el conveni, es comprova que les previsions van ser un xic optimistes, ja que segons s'hi posava per escrit, "aquest pas endavant suposarà augmentar substancialment el nombre de passatgers fins a arribar als 8 milions en 2011".

En realitat, l'aeroport de Girona acabarà l'any amb menys de 5 milions de passatgers, i el creixement de les operacions de Ryanair a El Prat pot provocar que la xifra disminueixi l'any vinent.

Caldrà veure de quina manera es tradueix aquesta rebaixa en el nou conveni que s'ha de signar, i caldrà veure també si l'inici d'operacions des de Barcelona constitueix per Ryanair una mesura de força a l'hora de negociar amb Girona.