La mirada està posada en les torres elèctriques a les comarques gironines. Després que el darrer temporal de neu del 8 de març deixés 460.000 cases sense llum durant dies i dies arribant, en els casos més extrems, a estar una setmana a les fosques, la prioritat de les administracions, els particulars i també de la companyia elèctrica ha estat blindar-se i reforçar la xarxa de subministrament per evitar una catàstrofe similar.

Endesa ha invertit un total de 60 milions d'euros en treballs de reparació com tornar a aixecar 515 torres, substituir 1.100 suports o renovar 200 quilòmetres de cable. Tot plegat per reforçar la línia i evitar tornar a deixar una demarcació a les fosques.

Tot i que la nevada de l'any passat va ser excepcional i no es pot assegurar que les torres i el cablejat puguin resistir un altre temporal d'aquesta intensitat, Endesa assegura que estan més ben preparats per fer front a una situació d'emergència. De fet, la companyia té a punt material per reparar o substituir línies elèctriques tant aèries com subterrànies repartit en magatzems arreu del territori català. També tenen contractes amb les principals companyies subministradores de grups electrògens per reservar equips si calguessin.

L'apagada no només va afectar particulars sinó també ajuntaments i comerços. Alguns governs municipals van haver de llogar generadors a corre-cuita per assegurar l'electricitat a punts claus com poliesportius on acollien gent que havia quedat atrapada o CAP per comptar amb urgències i mantenir els medicaments.

Per això, algun consistori com el de Sant Feliu de Guíxols ha optat per desembutxacar-se entre 10 i 12.000 euros per tenir un generador propi per abastir de llum l'espai que es convertiria en sala d'emergències en un cas semblant. Comerços com el restaurant Don Quijote de Platja d'Aro també ha optat per comprar un generador.

Més sal a les carreteres

No només Endesa i els ajuntaments s'han posat les piles. Al panorama de torres vinclades del març també s'hi va sumar el de carreteres, autopistes i camis bruts per la neu. Durant les primeres hores les vies es van tornar inaccessibles i molts cotxes es van quedar atrapats. Per aquest motiu, la Diputació de Girona ha triplicat el nombre d'empreses encarregades d'escampar sal a les carreteres (han passat de 7 a 21) i també han incrementat els recursos per retirar neu passant de 25 a 34 empreses a les poblacions que aquestes empreses són responsables de mantenir la carretera neta i, per tant, poden posar-se a treballar de manera automàtica sense necessitat de rebre cap ordre.