El secretari d'Estat de Foment, Isaías Taboas, va defensar en el marc de les VI Jornades Aeroports Regionals que el nou model de gestió d'aeròdroms, que estarà a punt a final d´any, permetrà aconseguir una «major eficiència». Taboas va afegir que també s'obrirà una possibilitat a la participació de les comunitats autònomes i els ens locals, així com de l'empresariat local en el seguiment i acció dels aeroports. Això és precisament el que es reclama des de Girona.

El dirigent de Foment va indicar que el full de ruta del Ministeri «està delimitat», de tal forma que en les pròximes setmanes el Consell de Ministres autoritzarà la creació de la societat mercantil Aena Aeroports que en els pròxims mesos incorporarà capital privat fins al 49%; i en l'esmentat procés també es pretenen fer altres accions com la concessió dels aeroports de Madrid i Barcelona. Es preveu que a finals de 2011 ja estiguin en mans d'un gestor privat.

Respecte al nou model de reforma, Isaías Taboas va subratllar que «es vol fer amb la participació de tots», comunitats autònomes, poders locals i sectors empresarials, perquè els aeroports «són un arrossegament» de l'economia. Va afegir que es tracta d'una reforma «decisiva» per al futur i «millora» de l'economia.

El pròxim 25 de febrer s'aprovarà la constitució de la filial d'Aena Aeroports, societat en la qual es donarà entrada en el capital privat fins al màxim del 49%.

El dirigent de Foment va assenyalar que «dos aspectes bàsics» contribuiran a aconseguir una major eficiència: un sistema de gestió independent sobre slots –que dependrà de les companyies i del gestor aeroportuari– i una reducció de tarifa, cosa que es veurà en els pròxims mesos.

El propòsit del Govern català

Per la seva banda, el secretari de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, va reclamar el traspàs dels aeroports de Girona i Reus perquè això podria evitar casos com el de Ryanair, que ha anunciat la reducció de la seva presència a Girona, on suprimirà 18 rutes. Calvet va indicar que la situació seria diferent si Aena apliqués una altra política de taxes.

«Creiem que en tot això hi ha de participar Aena», va dir Damià Calvet, qui va afegir que l´administrador dels aeroports públics té una política determinada de cobrament de taxes que no es correspon amb una veritable voluntat de potenciar les infraestructures. Segons Calvet, la Generalitat insistirà a reclamar el traspàs dels aeroports de Girona i de Reus per poder-los gestionar de manera que aportin veritable riquesa al territori.

El secretari de Transports de la Generalitat va dir que el preacord de l'anterior govern tripartit amb Ryanair és un «mal preacord» i inacceptable en unes circumstàncies com les d'ara. Segons Calvet, no es pot explicar als ciutadans de Catalunya que se signarà un conveni que significa menys aportació de passatgers i més aportació pressupostària perquè en les actuals condicions econòmiques «és absolutament impossible d'explicar». No obstant això, el polític es va mostrar convençut d'arribar a un acord amb Ryanair perquè creu que encara hi ha marge de temps, ja que el conveni actual té