Reconeixen que el preacord Govern-Ryanair presenta dubtes jurídics, admeten que la situació pressupostària és delicada, accepten que el document a signar presenta significatius canvis amb el conveni actual, no oculten que Ryanair ja no complia les condicions del conveni encara vigent... pero malgrat tot això, i pel bé de l'economia gironina, demanen explícitament al Govern de la Generalitat que "prioritzi" un acord amb Ryanair. Qui fa aquesta crida, no ben bé desesperada però ?gairebé, no és un qualsevol: són els empresaris i treballadors de les comarques de Girona. Així es deu poder qualificar el GiG -Grup Impuls per Girona-, no en va està format per les tres Cambres de Comerç de Girona, Palamós i Sant Feliu de Guíxols, la FOEG, PIMEC, Fòrum Carlemany i els sindicats CCOO i UGT.

De fet, també qualifiquen el tan publicitat preacord que l'anterior govern va signar amb Ryanair de "breu document d'intencions", per més que la companyia de baix cost irlandesa li atorgui un significat molt més elevat. Tot això no té cap importància -com no la tenen les excentricitats ?d'O'Leary, per exemple- comparat amb el que, en opinió del GIG compartida per molta altra gent, significa Ryanair: "una activitat estratègica per l'economia gironina". I això són paraules majors.

Més enllà del turisme

Associacions d'empresaris, cambres de comerç i sindicats posen l'accent en que els beneficis de l'aeroport de Girona van econòmicament molt més enllà del sector turístic, i geogràficament més lluny de les comarques de Girona. Així, recorden al Govern -a ell sembla dirigit l'escrit- que l'aeroport de Girona s'ha de consolidar com el segon de Catalunya i li remarquen -per si ho ignora- que és "un dels punts clau de l'economia de les comarques gironines".

No hi falta un ja vell cavall de batalla de tots els sectors de la societat gironina, com és el traspàs de la gestió de l'aeroport, amanit en aquesta ocasió amb ben explícites crítiques a Aena, a qui s'acusa d'haver "basat la seva actuació a condicionar les instal·lacions, i poc a promocionar-les". Recorda que l'aeroport de Girona és dels pocs rendibles de l'Estat espanyol, i que per tant Aena hi guanya una bona quantitat de milions cada any. Tenint en compte això, estimen que "la posició Aena davant l'actual situació ha de ser molt més proactiva, i no esperar només a veure què passa, i després lamentar-se".

Oblidar rivalitats polítiques

A més a més, fan una crida als partits polítics catalans perquè oblidin rivalitats que no comportarien "més que pèrdues pel nostre territori".

No obstant, estan lluny de considerar Ryanair com els bons de la pel·lícula. Els membres de GIG recorden que lactual conveni, signat en 2008 i vigent fins a final d'aquest any, ha estat respectat només per a una de les parts -les institucions catalanes, és a dir, les que paguen-, mentre que l'altra, la companyia aèria "ja no ho feia durant els darrers temps, des de la primera reducció de connexions anunciada fa uns mesos". Es refereix el document a que quan el setembre Ryanair va començar a operar també des de l'aeroport del Prat, va reduir les freqüències a Girona, amb el resultat que l'any va finalitzar amb menys pasatgers dels previstos i menys vols dels pactats. La situació serà més greu aquest any amb la nova reducció de vols anunciada fa pocs dies, ja que Ryanair continuaria tenint les mateixes obligacions fins al 31 de desembre -quan expira el conveni- per més que s'hagi enutjat amb l'actual govern i amb l'estat de les negociacions per signar el nou acord.