S'han acabat les precampanyes eternes que comencen mesos abans que es doni el tret de sortida al període electoral. S'han acabat també els actes en els quals els poders públics organitzin (i financin) actes per fer al·lusions a les fites aconseguides durant els 15 dies de campanya. Les modificacions introduïdes en la Llei Orgànica de Règim Electoral General (Loreg, publicada al BOE el passat 29 de gener) preveuen aquests dos aspectes per a totes les forces polítiques, tant si governen com si no.

En aquest sentit, les eleccions municipals del 22 de maig seran les primeres que adoptaran aquestes reformes, pensades per ser més econòmiques (a través de ?fixar màxims de despesa institucional i electoral), per ressaltar i donar més sentit als quinze dies que dura la campanya i sobretot per evitar competències deslleials entre els partits que ocupen els poders públics i els que no.

Precisament aquest últim punt és un dels més taxatius de la llei modificada. Concretament, "des de la convocatòria de les eleccions fins que aquestes se celebren, queda prohibit qualsevol acte organitzat o finançat directament o indirectament pels poders públics que contingui al·lusions a les realitzacions o fites obtingudes, o que utilitzi imatges o expressions coincidents o similars a les utilitzades en les seves pròpies campanyes per alguna de les entitats polítiques concurrents a les eleccions". En resum, s'ha acabat l'"autobombo" dels partits, que de cara a les municipals hauran de ser molt més curosos en els seus actes i en els discursos dels seus candidats si no volen caure en la il·legalitat.

A més, la normativa també fa referència expressa a la prohibició de fer qualssevol acte d'inauguració d'obres, serveis públics o projectes d'aquests durant els 15 dies de campanya, sense el perjudici que aquestes obres o serveis puguin entrar en funcionament durant aquest període. De fet, l'antiga llei ja incloia aquest punt, però només impedia inaugurar d'obres, una restricció que es podia burlar fàcilment a través de tripijocs com "visites" d'obres en comptes ?d'inauguracions.

Si amb l'antiga llei els partits no podien demanar el vot fins que no comencés la campanya, ara tampoc podran mobilitzar els seus recursos de propaganda per engreixar la maquinària electoral durant els dies de precampanya. La reforma deixa clara la prohibició de "fer publicitat o propaganda mitjançant cartells, suports comercials o insercions en premsa, ràdio o altres mitjans digitals, no podent-se justificar aquestes actuacions per l'exercici de les activitats ordinàries dels partits, coalicions o federacions".

Això significa que a Girona durant els mesos de març i abril no es veurà cap cartell, ni tanca publicitària, ni anunci de ràdio, premsa o Internet que faci al·lusió a tot el que té a veure amb les eleccions. No fins al dia 7 de maig, inici de la campanya. Tampoc es podran contractar espais de propaganda electoral en mitjans de comunicació privats, això només serà possible en els públics.