Spanair està decidida a ficar cullerada en el desordre que la possible davallada de vols de Ryanair pot provocar en el futur de l'aeroport de Girona, però amb condicions. D'entrada, el president de l'aerolínia catalana, Ferran Soriano, va descartar que Spanair es faci càrrec de les freqüències que Ryanair podria abandonar. «La nostra prioritat és el Prat», va resumir Soriano. En tot cas, es podrien fer càrrec de la línia entre Girona i Madrid, sotmesa a unes condicions que Spanair va explicitar ahir en un pla de viabilitat que es va fer arribar al Departament de Territori i Sostenibilitat.

La «prioritat i raó d'existir» de Spanair, va reblar Soriano, és fer de l'aeroport de Barcelona un «hub» de vols intercontinentals, i no assumir el model de negoci de Ryanair orientat a «connectar aeroports regionals amb aeroports secundaris europeus». Però «per compromís amb el territori», va destacar el president de l'aerolínia, es podrien operar rutes estables «no estacionals» com ara la de Girona-Madrid. En tot cas, segons va informar la companyia, els plans es faran un cop l'afer amb Ryanair s'hagi resolt, en un o altre sentit. Alhora, Spanair no va amagar que la perspectiva d'operar a partir del maig, que seria quan Ryanair abandonés la freqüència Girona-Madrid i també d'altres, és molt justa i seria de difícil compliment per motius tècnics.

Així, segons va transmetre la companyia, tot just ahir es va fer arribar un estudi de viabilitat sobre el vol Girona-Madrid al Departament de Territori i Sostenibilitat. Arran de les demandes d'empresaris i administracions gironines, segons Spanair, la companyia ha dissenyat un pla que requereix ajudes de la Generalitat en funció del preu dels bitllets que s'hi aplicaria, i de les previsions d'ocupació en cada vol. La companyia no va facilitar la xifra que es reclama a la Generalitat a canvi de prestar aquest servei a Girona.

En principi, Spanair preveu un vol diari entre Girona i Madrid, amb la possibilitat d'ofertar altres rutes, però mai a aeroports secudaris. La perspectiva de Madrid, van explicar des de la companyia, dependrà també de si a Barajas hi ha slots disponibles -és a dir, permisos d'enlairament que són concedits per AENA i que, en cas de les programacions de vol de cara a l'estiu, van explicar des de Ryanair, cal demanar abans del març.

Spanair també va indicar que per posar en un funcionament una nova ruta aeronàutica calen entre tres i quatre mesos, però que si la Generalitat els ho sol·licita es farà el més ràpid possible. Tot i això, des de l'empresa asseguren que "no es vol posar pressió" i que cal esperar al final de les negociacions abmb Ryanair, que tot i l'estira-i-arronsa amb el Govern abans-d'ahir anunciava una nova ruta entre Girona i la capital de Lituània, Vílnius.

Spanair, però, no ha estat l'única aerolínia amb la qual agents gironins han contactat. També Vueling ha estat requerida, però aquesta altra aerolínia catalana considera que les rutes que Ryanair deixa d'operar són poc rendibles i que no volen "anar a demanar diners a la Generalitat", segons va dir el conseller delegat de Vueling, Álex Cruz.