Ryanair no ha estat l'únic afectat per l'augment de taxes a l'aeroport de Girona. Escoles de vol i l'aviació general i esportiva -és a dir, bàsicament particulars- també s'han vist afectats, i molt, per l'increment dels preus per aterrar a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar, ja que aquest 2011 la quota per a l'aviació lleugera ha passat de 4,8 euros per aterratge a 52,9 euros. Aquest increment desorbitat ha posat en alerta les escoles de vol, que adverteixen que això repercutirà negativament en la formació dels pilots i també als aviadors particulars, molts del quals estan començant a optar per aterrar a altres aeròdroms propers amb taxes més baixes. A Sabadell, per exemple, el cost per l'aterratge és del 10,24 euros, mentre que a Reus se n'han de pagar 19,4.

Fins l'any passat, les taxes per a l'aterratge anaven en funció de la categoria de l'aeroport (com més volum de passatgers, més car) i també del pes de l'aeronau. Això vol dir que, a Girona, les aeronaus de fins a 10 tones pagaven 4,8 euros per tona a cada aterratge, les que pesaven entre 10 i 100 tones en pagaven 5,5 i les que superaven les 100 tones n'abonaven 6,2. D'aquesta manera, els avions lleugers, que pesen al voltant d'una tona, només pagaven al voltant de 4,8 euros per aterratge.

Per al 2011, aquesta taxa per pes s'ha incrementat fins a 5,29 euros. El problema, però, és que el sistema ha canviat i també s'ha establert una quantitat mínima per operació de 52,9 euros a l'aeroport de Girona (impostos a part), sigui quin sigui el pes de l'aeronau. Això vol dir que, d'entrada, el mínim serà el mateix per a una aeronau d'una tona que una de 100 tones. Un cop superat aquest mínim, les aeronaus més grans pagaran 5,29 euros més per tona de pes.

A la resta d'aeroports espanyols també hi ha una taxa mínima d'aterratge, que es calcula en funció del seu tràfic de passatgers: el més car és el de Madrid, amb un mínim de 151 euros per aterratge, mentre que Sabadell es troba en el grup dels més barats, amb 10,24 euros per operació.

Aquesta decisió ha encès les alarmes del sector. Per una banda, el Real Aero Club de España ja ha advertit de la seva «extrema preocupació» per aquestes quantitats mínimes d'aterratge, i ha deixat clar que aquestes xifres «no són compatibles amb el cost de la vida» per al sector de l'aviació general i esportiva.

Les escoles de vol, per la seva banda, també s'han mostrat preocupades. Aena ha establert unes taxes específiques per als vols d'entrenament i escola -en el cas de Girona, 4,6 euros per aterratge- sense quantitats mínimes. El problema, però, és que, segons explica Javier Larrosa, director d'operacions de l'escola Ibertour (Vilobí d'Onyar), Aena només compta com a vols en pràctiques els que surten i arriben a Girona. «I molts pilots necessiten fer pràctiques i aterrar en altres llocs», concreta.

Encariment de la formació

Segons Larrosa, aquest augment de les taxes pot comportar un increment d'entre 8.000 i 10.000 euros en la formació de determinats pilots, de manera que això pot repercutir clarament en la qualitat de la seva formació i, per tant, de la professió. «La formació d'un pilot ja és de per si molt cara, i si a sobre hi afegeixen aquestes taxes, acabarà essent excessiu», assegura, tot recordant que «tots els pilots comencen amb l'aviació lleugera, i per tant tots es veuran afectats». Larrosa preveu que els aspirants a pilot facin menys vols no locals i que, per tant, els pilots espanyols surtin pitjor preparats que a la resta d'Europa. Especialment, assenyala, tenint en compte que a França i a Itàlia els pilots que estan fent pràctiques no paguen taxes. «A Espanya no es dóna suport a la formació», es queixa.

Larrosa, d'altra banda, també adverteix que l'aviació esportiva és una «activitat important» tant per l'aeroport gironí com en l'àmbit estatal, però que ara es veu «en perill d'extinció» perquè cada cop «és més complicat» practicar-la. Una altra qüestió a part són les mercaderies: la seva empresa va estrenar el Punt d'Inspecció Fronterera (PIF), però de moment no ha tingut massa èxit. Per això, Larrosa tem pel futur del seu negoci: «No sabem què passarà demà, perquè depenem sempre del que decideix Aena, i cada dia ens apareix amb normatives noves», conclou.