L'Estat ha fet un pas més en l'ampliació de l'aeroport de Girona, tot publicant al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) la declaració d'impacte ambiental per al projecte d'ampliació de la pista, la plataforma d'estacionament dels avions i la urbanització de zones properes. L'any 2008, la Comissió d'Urbanisme va suspendre el pla especial d'ampliació perquè faltava precisament aquest informe d'impacte ambiental. Tres anys després s'ha superat aquest tràmit, però s'ha fet precisament en un moment en què el futur de l'aeroport és un interrogant, després que el desacord entre Generalitat i Ryanair sobre les subvencions hagi portat a l'aerolínia irlandesa, que és pràcticament la única que opera des de Vilobí d'Onyar, a anunciar una reducció dràstica de rutes. Tot i això, en la declaració d'impacte ambiental publicada ahir al BOE es mantenen les previsions realitzades l'any 2008, que auguraven que l'any 2015 es registrarien 7.740.900 passatgers i que al 2025 s'arribaria als 11.371.200. També es preveia un creixement en la quantitat de càrrega transportada: es calculava que el 2015 es registrarien 344.000 quilos i que el 2025 s'arribaria als 445.000.

Tots aquestes dades són les que justifiquen l'amplicació de l'aeroport, malgrat que en aquests moments no se sap quin serà el futur de les instal·lacions. Si es compleix la reducció de 18 rutes anunciada per Ryanair, es passarà dels 5,5 milions de passatgers de l'any 2008 a només 2,3. De tota manera, l'ambició programa d'invresions, un cop estigui aprovat definitivament, s'anirà executant a mesura que es vagin complint les previsions de l'increment de trànsit aeri. Per això, estarà subjecte a revisió.

La primera gran obra que s'inclourà serà l'ampliació de la pista en 490 metres per la capçalera 02, tot desplaçant el llindar 02 a 350 metres de l'actual i perllongant el carrer de rodatge paral·lel. A nivell mediambiental, aquesta ampliació de la pista afectarà a la riera de Riudevila, que actualment ja està parcialment soterrada i que ara es proposa tornar-la a soterrar sota el nou tram de pista.

La segona gran actuació consistirà en ampliar la plataforma d'estacionament dels avions. Concretament, la zona d'estacionament de les aeronaus comercials s'ampliarà en 45.600 metres quadrats cap al sud, mentre que la destinada a l'aviació general creixerà en uns 17.500 metres en direcció nord. Aquestes actuacions incoporaran també la construcció de dues noves zones de handling (en total, 3.300 metres quadrats), una nova zona pavimentada de 2.000 metres quadrats i la reserva d'una parcel·la d'uns 3.600 metres quadrats com a futura zona de servei aeroportuari, que servirà perquè s'hi porti a terme l'activitat de cotxes de lloguer.

En tercer lloc, finalment, també es construirà una plataforma de proves contra incendis, una plataforma de desgel, dos nous trams de vial en l'accés a la zona sud, una galeria de serveis, un nou centre de transformació i una ampliació de l'aparcament d'autobusos, amb 30 places noves.

A nivell mediambiental, una de les principals afectacions serà a nivell hidrològic, ja que l'Agència Catalana de l'Aigua ha advertit que el projecte d'ampliació de la pista suposa «un impacte molt significatiu» en la hidrologia del terreny. El més destacat és la perllongació de l'actual soterrament de la riera Riudevila, però també adverteix, entre altres qüestions, de la possible afectació a pous captadors d'aigües subterrànies i el risc de contaminació de les aigües superficials i subterrànies a causa de les obres. Per tot això, l'ACA va demanar fa uns mesos que es prenguessin mesures correctores i que es fes un estudi més detallat. També s'haurà de soterrar el torrent de Calderó, per tal d'urbanitzar la parcel·la per al lloguer de cotxes. Aena es compromet a fer les dues actuacions amb les millors condicions mediambientals possibles. A nivell de vegetació, Aena haurà de fer un projecte d'integració ambiental que incorpori un estudi específic sobre quants arbres s'eliminaran i quin serà el seu destí, la restauració de les riberes de les dues rieres soterrades i l'eliminació de les espècies exòtiques. Pel que fa al patrimoni cultural, malgrat que hi haurà un arqueòleg a peu d'obra perquè controli l'aparició de possibles troballes.