El Jutjat Mercantil número 9 de Barcelona ha declarat nul·la per abusiva l'obligació que imposa Ryanair als menors de 14 anys de portar el DNI i el passaport per poder viatjar entre aeroports espanyols. Bastants passatgers que viatjaven amb menors amb Ryanair s'havien trobat davant la impossibilitat de fer-ho per aquest motiu, també a l'aeroport de Girona. Una usuària va explicar a Diari de Girona que no li van permetre embarcar perquè el seu fill de sis mesos no disposava de DNI. Ryanair és l'única aerolínia a Espanya que imposa aquesta obligació als menors, i la sentència considera que les companyies aèries no poden exigir documents addicionals als establerts en el PNS a través de la seva normativa interna pròpia, ja que aquest reglament no és una «norma de mínims, sinó de compliment obligat» per a totes les operadores de vols.

La sentència emesa pel jutjat barceloní declara nul·la aquesta clàusula contractual que inclou l'aerolínia irlandesa en els seus bitllets perquè «vulnera allò disposat en el Pla Nacional de Seguretat Aèria (PNS)» d'Espanya, que permet als menors viatjar amb el llibre de família en els vols dins un mateix estat quan van acompanyats pels seus pares.

El jutge assenyala que Ryanair va denegar «indegudament» l'embarcament a una família que anava a volar de Barcelona a Fuerteventura al no haver admès com vàlid, en un vol nacional i com document per identificar al seu fill menor de 3 anys, el llibre de família, segons relata la sentència.

El jutge desestima les al·legacions de Ryanair i condemna a l'aerolínia irlandesa a tornar a la família demandant un total de 1.469 euros, a raó de 269 euros en concepte de devolució del preu dels tres bitllets contractats i 400 euros per passatger en concepte de compensació econòmica.

En el judici, celebrat el 14 de març

, els demandants van explicar que el novembre de l'any passat van comprar tres bitllets d'avió d'anada i tornada des de Barcelona a Fuerteventura pel 2 de desembre quan el personal de terra de Ryanair els va denegar l'embarcament al·legant que, tot i que els dos adults van presentar els documents oficials d'identitat, el fill de tres anys només tenia el llibre de família. El personal de la companyia va assegurar que la política interna de l'empresa exigeix que qualsevol vol s'ha de presentar el DNI o el passaport també en el cas de menors de 14 anys i nadons.

Ryanair ha admès els fets i el motiu de denegació de l'embarcament però s'oposa a la quantitat de la indemnització ja que sosté que la denegació va ser justificada i que per tant no s'ha d'indemnitzar la família. Ryanair va al·legar també que al tenir el seu domicili social a Irlanda es regeix per la normativa de seguretat de l'esmentat país i que el reglament europeu no prohibeix a les aerolínies establir requisits d'identificació de passatgers.

El jutge denega l'argumentació que el passatger va ser degudament informat en les condicions generals de la contractació dels vols i la justificació que l'exigència s'imposa per motius de seguretat enfront de la sostracció de menors, ja que el llibre de família no és suficient perquè no inclou la fotografia del nen. «Cosa diferent seria si el menor viatja sol o ben en un vol amb destí o escala en un altre país de l'espai Schengen o en un vol internacional, en cuyo cas sí caldria tal documentació oficial», explica la sentència.

El jutjat entén que el PNS no és una norma de mínims, tal com sosté Ryanair, sinó d'obligat compliment per tots els operadors que intervenen en el tràfic aeri. Per tant, les companyies no poden exigir a través de la seva normativa interna pròpia cap requisit més dels que es recull en el Pla. En aquest sentit, la clàusula que va aplicar Ryanair és nul·la de ple dret per contraposar-se al que disposa la normativa del PNS. El jutge ha establert que la denegació de l'embarcament va ser indeguda i que per tant els progenitors de l'infant tenen dret a ser indemnitzats pels perjudicis ocasionats.

Ryanair recorrerà

Ryanair va anunciar ahir mateix que presentarà recurs d'apel·lació davant l'Audiència Provincial de Barcelona. El responsable de comunicació de Ryanair, Stephen McNamara, va explicar que s'apel·larà la decisió perquè «els passatgers estan d'acord (amb aquesta obligació) en el moment d'efectuar la reserva, i durant el check-in en línia».