Ryanair aplicarà una taxa de dos euros per passatger per a totes les reserves realitzades des de dilluns vinent, amb la finalitat de finançar les seves despeses de cancel·lació de vols, retards i costos derivats de la normativa europea, EU261, en casos de "força major" en els que l'aerolínia no és responsable, segons la pròpia companyia de baix cost. Dit d'una altra manera: davant les contínues sentències contra Ryanair per l'incompliment de les obligacions que li marca la llei, l'aerolínia apujarà el preu del bitllet per fer-hi front.

Ryanair, que ha justificat aquesta decisió per compensar l'esmentada normativa, la qual considera "injusta", ha assegurat que a l'últim any ha fet front a 100 milions d'euros pels retards i les més de 15.000 cancel·lacions de vols soferts, fet que va impedir volar a 2,4 milions de viatgers. La majoria d'aquestes despeses -assegura- van ser a causa del tancament de l'espai aeri europeu pel núvol de cendres volcàniques, entre abril i maig, el tancament d'aeroports per climatologia adversa a Europa i els "més de 15 dies de vagues dels controladors aeris, sobretot a Bèlgica, França, Alemanya i Espanya l'estiu del 2010". El que obvia Ryanair és que la llei no distingeix entre unes causes i altres, i les companyies aèries tenen l'obligació d'atendre els que han signat contracte amb elles. És a dir, els seuus viatgers.

Ryanair, considera que els reglaments "injustos i discriminatoris" de la normativa EU261 han de ser modificats per alleujar les companyies aèries de la càrrega de prestar assistència en els casos en els quals les cancel·lacions i/o demores no siguin clarament responsabilitat o culpa de les aerolínies. "És injust i discriminatori que es faci responsable a les companyies aèries d'haver de reemborsar bitllets, pagar menjars, hotels i trucades durant les vagues dels controladors aeris, pel tancament d'aeroports per mal temps, o pel tancament de l'espai aeri per cendres volcàniques quan, fins i tot, les companyies d'assegurances de viatges eludeixen la seva responsabilitat en aquests casos de força major", va assegurar l'aerolínia irlandesa.

Reaccions en contra

Això pot provocar que li ploguin encara més denúncies a Ryanair. La Unió de Consumidors d'Espanya (UCE) va advertir ahir mateix que denunciarà a Ryanair si finalment cobra l'anunciada taxa. L'UCE va advertir que és "absolutament il·legal" que una companyia cobri l'import en base al concepte al·legat per l'aerolínia irlandesa, pel que prendrà mesures davant les autoritats de Consum, d'Aviació Civil i davant els tribunals de justícia si, finalment, posa en vigor aquesta taxa a partir de dilluns com ha anunciat.Així, va recomanar als viatgers que adquireixin un bitllet amb Ryanair que inclogui aquesta taxa, que conservin els justificants per a futures reclamacions.

També el portaveu de la Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU), David Hurtado, va criticar la mesura anunciada per Ryanair, recordant que la responsabilitat de fer front a les despeses de cancel·lació, retards i per motius de "força major" correspon a les línies aèries.