El Ministeri de Foment continua licitant infraestructures arreu de l'Estat després d'afirmar i reiterar que el Govern no té pressupost per desdoblar la N-II, excepte el tram entre Caldes i Sils que va treure a concurs el 29 d'abril. Ara, el Govern acaba d'autoritzar la licitació d'obres valorades en més de 210 milions per construir 49 quilòmetres de l'autovia entre Benavente i Zamora. I això quan fa menys de dos mesos que el ministre de Foment, José Blanco, va assegurar que a les arques de l'Estat no hi ha diners per a la N-II, a més d'explicar que en l'actual marc de crisi s'ha optat per prioritzar el ferrocarril.

El projecte viari que Foment ha autoritzat aquest mes de maig millorarà un tram de l'autovia de la Plata, que s'estén de Cantàbria a Sevilla. Les xifres deixen clar quin és l'ús dels 49 quilòmetres que l'Estat ha decidit arreglar i el de la N-II al seu pas per Caldes: en el primer, l'any 2007 la intensitat mitjana de trànsit era de 4.546; mentre que al vial gironí era de 21.259, és a dir, 4,67 cops superior.

La decisió d'invertir primer a l'autovia de la Plata abans que a la N-II -que travessa tota la demarcació de Girona, fa les funcions de connexió amb Europa i fa anys que està pendent d'ampliació- contrasta amb les directrius de la Unió Europea, que proposa desdoblar una carretera quan la seva intensitat mitjana de trànsit supera els 15.000 vehicles. Alhora que es contradiu amb les explicacions de José Blanco, que al març va justificar la manca d'inversió a Girona per la decisió del Govern de prioritzar les infraestructures ferroviàries.

Pel que fa al projecte que ara és a concurs, preveu una inversió de 210.300.934,25 euros i un ?contrac?te per executar les obres de millora a l'A-66 de Benavente a Zamora i el seu manteniment durant 30 anys. Foment remarca que aquests treballs completaran l'autovia de la Plata, "de vital importància per a les connexions entre el sud i el nord peninsular".

Alcaldes i ciutadans afectats per la N-II també consideren de vital importància aquesta carretera. Aquesta via amb un enorme volum de trànsit diari en la qual dominen les obres aturades, les senyalitzacions provisionals i els enllaços perillosos s'ha convertit en una de les assignatures pendents de l'Estat -tant dels governs socialistes com dels populars- i en una de les principals reivindicacions de la població i els seus representants polítics; com a mostra d'això últim, el front comú del Consell Comarcal i els ajuntaments de la Selva que, recentment, van organitzar una protesta per exigir desencallar el desdoblament. Quan feia gairebé 2 anys que s'havien aturat les obres i a pocs dies de les eleccions municipals, l'Estat va donar llum verd a licitar per 33,01 milions d'euros el desdoblament de 6,6 quilòmetres entre Caldes i Sils. La resta, però, continua bloquejada.

Inversió en l'alta velocitat

Mentrestant, el Ministeri de Foment ha autoritzat la licitació de diverses inversions milionàries de l'alta velocitat incloses en el Pla Extraordinari d'Infraestrucures. D'aquest paquet, destaquen el TAV a Galícia i a Extremadura, pressupostats en 2.332 i 3.829 milions respectivament; a més de 409 assignats al de Cantàbria.